The Post Online nu ook op papier
- Media
- 30 jan 2018 @ 17:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MediaDagbladen
- 30 jan 2018 @ 17:08
- Peter van Woensel Kooy
The Post Online krijgt ook een offlineversie. De papieren uitgave van het medium wordt een 'verzetskrant', waarmee volgens de oprichters de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van meningsvorming beter worden beschermd.
Jan Dijkgraaf wordt hoofdredacteur van het medium dat 'The Post Offline' gaat heten. 'We ruiken momenteel de smerige geur van overheidsbemoeienis met de verspreiding van nieuws en opinie van media en particulieren. Media werken daar, bijvoorbeeld in het geval van Facebook en Twitter, mede door nieuwe wetten vrolijk aan mee', stelt Dijkgraaf in een verklaring via het ANP. Hij noemt de papieren krant 'een duidelijke middelvinger naar hen die onze vrijheden afpakken en onze privacy schenden'.
Duopolie en zelfcensuur Google en Facebook
Over grote social media-partijen is sinds enkele maanden onrust ontstaan onder diverse nieuwsmedia, omdat overheden bepaalde platforms zoals Facebook in Duitsland zelfcensuur opleggen. Een speciaal bureau in Brussel moet nu online 'nepnieuws' detecteren maar blijkt daarbij zelf niet al te zorgvuldig. Bij Arjen Lubach op Zondag werd in de laatste uitzending nog stilgestaan bij de onwenselijkheid van zulk 'big brother' gedrag: 'nieuwsselectie is geen overheidstaak', aldus Lubach. Via een krant zou je je hieraan kunnen onttrekken. Deze bezorgdheid over de duopolie van Facebook en Google en daarmee gepaard gaande mediamacht, werd recent nog gedeeld door prominente wetenschapper Stephen Hawking (zie icoon 3).
Bevrijdingsdag
'De papieren krant maakt onderdeel uit van het platform dat The Post Online opricht in de strijd tegen de aantasting van de VvMU en de VvMV' (vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van meningsvorming, red.), aldus Jan Dijkgraaf, oud-hoofdredacteur van onder meer Metro, HP/De Tijd en Management Team. De eerste editie van de onregelmatig verschijnende papieren krant 'voor leden' komt uit op 5 mei 2018. De lancering werd op 30 januari j.l. via een Facebook-live verbinding bekendgemaakt.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Jan Dijkgraaf
- onrust
- ruiken
- overheidsbemoeienis
- media
- opinie
- TPO
- particulieren
- verspreiding
- The Post Offline
- smerig
- Duitsland
- Duopolie
- nieuws
- platform
- nieuwsmedia
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing