Dagblad stopt met Facebook: 'Nepnieuws krijgt voorrang'
- Media
- 21 feb 2018 @ 09:55
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VerdienmodellenNieuwsmediaJournalistiekSocial mediaOnline
- 21 feb 2018 @ 09:55
- Jeroen Mirck
De veranderingen in de timeline van Facebook benadelen nieuwsmedia. Dit is reden voor de Braziliaanse krant Folha de São Paulo om maar helemaal te stoppen met het publiceren van nieuws op Facebook. 'Hiermee doet Facebook de professionele journalistiek in de ban. Onbedoeld krijgt nepnieuws nu een voorkeursbehandeling.'
Hoofdredacteur Sérgio D'Avila voorspelt een toename van nepnieuws in Brazilië. 'Wat denk je dat meer indruk maakt op de gemiddelde Facebookgebruiker? Nepnieuws, met een sensationele kop, of serieus nieuws van een professionele journalistieke organisatie?'
Het conflict tussen media en Facebook duurt al jaren. Met de dienst Instant Articles wilde het netwerk in 2015 media ertoe verleiden om direct op Facebook hun nieuws te publiceren. Doel: een 'walled garden', oftewel nooit meer van Facebook af hoeven om te lezen wat media schreven. Inmiddels zijn veel media gestopt met deze dienst.
Toename van nepnieuws
Nu is de veranderde timeline dus de doorn in het oog. Media en belangenorganisaties vrezen is dat minder nieuws op Facebook leidt tot meer nepnieuws. Daarbij wordt gewezen op zes testlanden, waar het echte nieuws wordt gescheiden van nieuwtjes van vrienden en familie. The New York Times constateerde al eerder dat dat zorgt voor een toename van nepnieuws.
De website van Folha de São Paulo heeft zo'n 35 miljoen unieke bezoekers per maand. De Facebook-pagina van de krant heeft bijna zes miljoen volgers. De pagina bestaat nog wel, maar wordt sinds vorige week donderdag niet meer geüpdatet. Dat kostte de website van de krant in de eerste week zo'n 180.000 bezoeken.
Bekijk een video-interview met D'Avila op NOS.nl
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing