Europese uitgevers slaan alarm om nieuwe cookiewet
- Media
- 9 mrt 2018 @ 00:19
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediaTijdschriftuitgeversPrivacy
- 9 mrt 2018 @ 00:19
- Redactie Media
De nieuwe Europese Cookiewet moet consumenten laten 'profiteren van innovatieve producten en hun online privacy beter beschermen'. Dat schrijven Europese magazine-uitgevers, waaronder de MMA uit Nederland, verenigd in de European Magazine Media Federation (EMMA), in een open brief over de voorgestelde ePrivacy-verordening.
De ondertekenaars roepen op om het voorstel te herzien zodat de bescherming van Europeanen en de mogelijkheden voor digitale innovaties beter worden gewaarborgd.
Onder de nieuwe regels worden cookiemuren verboden. Hierdoor moeten websites ook toegang geven aan bezoekers die cookies weigeren. Volgens de ondertekenaars dienen andere grondslagen dan toestemming aan de verordening te worden toegevoegd om cookies te mogen plaatsen toepassen, zoals het gerechtvaardigd belang en statistische doeleinden. ‘Dit zijn passende garanties die passen binnen de privacyregels die de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) stelt.’
Privacy is essentieel voor het vertrouwen van consumenten in digitale producten. De nieuwe cookieregels zullen echter niet leiden tot eerlijker speelveld tussen uitgevers en techbedrijven, zoals Google en Facebook. Voor internetgiganten zullen de gevolgen van de nieuwe verordening kleiner zijn omdat zij meer gebruik maken van logins en in mindere mate afhankelijk zijn van cookies.
ePrivacy vervangt Nederlandse Cookiewet
In januari 2017 deed de Europese Commissie een wetgevingsvoorstel voor de ePrivacy-verordening. De AVG stelt kort gezegd regels over de opslag, het gebruik en de verwerking van persoonsgegevens. De ePrivacy-verordening gaat hier specifieker op in met regels over bijvoorbeeld het gebruik van e-mail, cookies en telemarketing.
Volgens de Europese Commissie maakt 92% van de Europeanen zich zorgen om hun online privacy. Met de nieuwe verordening hoopt de Commissie een betere bescherming van het privéleven van Europeanen en nieuwe kansen voor bedrijven te creëren. Ook sluit de ePrivacy-verordening beter aan op de AVG dan de huidige richtlijn.
Inmiddels is de behandeling van het voorstel in het Europees Parlement afgerond. Het is te verwachten dat de Raad, waar de lidstaten zijn vertegenwoordigd, in de tweede helft van 2018 tot een akkoord komen. Daarna moeten de lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie tot een gezamenlijk akkoord komen. Vermoedelijk treedt de nieuwe wetgeving niet voor de tweede helft van 2019 in werking.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing