Human en VPRO lanceren journalistiek platform Trees
- Media
- 28 mrt 2018 @ 00:03
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MakersJournalistiekMediaApps
- 28 mrt 2018 @ 00:03
- Redactie Media
Met 'Trees' lanceren Human en VPRO op 5 april een journalistieke zoektocht waarbij journalisten met en voor luisteraars uitzoeken wat hen bezighoudt. De zoektocht is te volgen via een interactieve app en een podcast.
De makers van Trees – Meike van Roosmalen, Tessa de Vries en Volkan Duvan – staan voortdurend in contact met het publiek, dat via de app de mogelijkheid heeft vragen te beantwoorden en zijn mening of informatie te geven.
Elke week is er een nieuwe aflevering van een van de makers te horen. Hierbij biedt Trees volledig inzicht in het journalistieke proces. De meeste onderzoeksjournalistieke producties presenteren een afgerond verhaal. Trees doet dit anders. De makers splitsen hun onderzoek in stukken op en delen van begin tot eind hun afwegingen, onzekerheden en keuzes, waarop de luisteraar echt invloed kan hebben.
Ongezouten mening
Elk onderzoek krijgt een aftrap op de redactie, waar de drie makers van Trees brainstormen over de verschillende benaderingen van een onderwerp. Clairy Polak denkt als ervaren journalist met hen mee en geeft haar ongezouten mening.
De makers stellen de onderzoekslijnen vast en gaan ieder een kant op. Niet alleen de traditionele ‘waakhondjournalistiek’ komt aan bod; de makers kunnen bijvoorbeeld ook een filosofische invalshoek kiezen. Daarnaast vraagt het team expliciet om de mening en expertise van de luisteraar. Dit alles om een onderwerp zo compleet mogelijk te belichten.
Eindredacteur Hansje van de Beek: ‘We onderzoeken de fenomenen waar mensen tussen 20 en 35 jaar vaak tegenaan lopen in de periode tussen het op kamers gaan en je eerste kind krijgen. De ziekte burn-out speelt bijvoorbeeld in die groep. Iedereen kent wel iemand die burn-outklachten heeft gehad. Maar als je er in de kroeg over praat, weet bijna niemand wat een burn-out precies is. Met Trees hebben we onder meer onderzocht hoe allerlei partijen er rijk van worden.’
Opgebrand en bespied
Inmiddels zijn al twee onderzoeksporen te beluisteren. In Opgebrand wordt het fenomeen burn-out onder de loep genomen. In Lekker lenen duiken de makers in de wereld van de studieschuld en kijken ze hoe sociaal dat nieuwe sociaal leenstelsel nou is. Bij de lancering op 5 april gaat Trees van start met Bespied, een onderzoek naar privacy in onze samenleving waar camera’s ons overal volgen in ons doen en laten.
Volkan Duvan (1991) studeerde audiovisuele dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam en liep stage bij VPRO Bureau Buitenland en World Press Photo. Meike van Roosmalen (1989) werkte eerder bij de researchredactie van RTL Nieuws, De Ochtend en Argos. Tessa de Vries (1985) studeerde religiestudies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze werkte eerder als webredacteur voor onder meer VPRO Tegenlicht.
Trees komt mede tot stand met steun van Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Human en VPRO ondersteunen de journalistieke redactie. De ontwikkeling van de techniek achter de app wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Google DNI Fund. Deze techniek komt eind 2018 met een open source licentie voor iedereen die er gebruik van wil maken.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing