'Targeting op radio heeft sterker effect dan gedacht'

'Targeting op radio heeft sterker effect dan gedacht'
  • Media
  • 19 mrt 2018 @ 11:54
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • EffectOnderzoekBereikRadio

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en de effectiviteit van traditionele media te onderschatten. Dat blijkt uit het recent gepubliceerde ‘Re-evaluating media’ onderzoek.

Uiteraard grijpt onder meer het Radio Advies Bureau (RAB) dit onderzoek aan om het eigen medium even wat steviger in de spotlights te zetten. Het RAB gaat vandaag nader in op het onderzoek van het Engelse RadioCentre, waarin Ebiquity antwoord zocht op de volgende vragen:

  • Welke factoren volgens adverteerders en media- en communicatieprofessionals (116 personen) het belangrijkst zijn voor merkbouw;
  • Welke media het beste scoren op deze factoren volgens het oordeel van de professionals en volgens de feiten gebaseerd op resultaten van merkcampagnes.

Targeting is het belangrijkste kenmerk van een merkcampagne. Adverteerders zien terecht dat digitale media daarin een goede job doen, maar onderschatten volledig de effectiviteit van radio voor targeting. 'Zeker wanneer je deze feiten over radioreclame combineert met de lage kosten om je doelgroep te bereiken', zo interpreteer RAB het onderzoek. 'Dan blijkt dat radio overal bovenaan staat.' 

'Evalueer mediamix opnieuw'

Op basis van de uitkomsten heeft Ebiquity een advies ontwikkeld op de implicaties van het onderzoek een van de duidelijkste adviezen hierbij is: evalueer de mediamix opnieuw.

Uit dit onderzoek is duidelijk gebleken dat digital advertising - met name online display - niet zo goed presteert als andere media in het leveren van de kwaliteiten die nodig zijn voor een lange termijn merkcampagne. Dit staat op gespannen voet met het investeringsniveau in online media. Adverteerders moeten de mediamix opnieuw evalueren om ervoor te zorgen dat ze de meest effectieve combinatie van media voor hun merkenbouw  gebruiken.

Televisie en radio vallen op door alle vakjes voor een merkcampagne af te vinken, maar radio lijkt ondergewaardeerd door adverteerders en bureaus, aldus RAB. Radio is - mits op een creatieve manier gebruikt - een kosteneffectieve manier om het bereik uit te breiden, de merkbeleving te vergroten en de ROI te optimaliseren.

Lees meer advies van Ebiquity op de RAB-website.

Lees een uitgebreider artikel over het onderzoek op Marketingfacts.nl.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken