Nederland zit vaker voor tv dan op internet

Nederland zit vaker voor tv dan op internet
  • Media
  • 23 apr 2018 @ 11:26
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalMediaOnderzoekTelevisie

Meer dan de helft (59%) van de huishoudens in Nederland brengt meer tijd door voor de tv dan op het internet, inclusief streaming. Dat blijkt uit het EY-onderzoek 'Digital Home' onder 2.500 Nederlanders. Toegang tot internet wordt inmiddels gezien als levensbehoefte.

Betrouwbare toegang tot het internet wordt steeds vaker gezien als een levensbehoefte, zoals gas, water en elektriciteit, maar de conventionele diensten spelen nog steeds een belangrijke rol: 37% gebruikt minstens eenmaal per week de vaste telefoonlijn en 68% kijkt vooral naar de traditionele televisiezenders.

Zorgen over digitale privacy

Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten zich steeds meer zorgen maken over gegevensbescherming en veiligheid. Bijna driekwart van de huishoudens is behoedzaam met het bekendmaken van persoonlijke en financiële informatie op het internet, zelfs wanneer ze een voor hen bekende en vertrouwde website gebruiken. Volgens het onderzoek van EY duiden deze zorgen erop dat consumenten zeer voorzichtig zijn met het omarmen van innovatie. Van de ondervraagde consumenten zei 35% dat zij uitsluitend een beperkt aantal bekende websites bezoekt.

Peter van Herrewegen, EY leader Technology, Media & Entertainment and Telecommunications: 'De uitkomsten laten zien dat huishoudens niet allemaal even snel digitaliseren. Voor huishoudens zijn betrouwbaarheid en veiligheid steeds belangrijkere aandachtspunten. Om de loyaliteit en de groei te waarborgen, moeten bedrijven inzetten op het wegnemen van twijfels bij de consument over betrouwbaarheid en privacy.'

Digitale overdosis

Opvallend is dat een groot gedeelte van de huishoudens last heeft van digitale vermoeidheid. Ruim vier op de tien consumenten (42%) probeert bewust minder tijd te besteden aan smartphones en andere apparaten met internettoegang. En dan is het voornamelijk jongere doelgroep die hierin voorop loopt: 18-25 jaar (44%) en 25-34 jaar (48%).

Het onderzoek bevestigt een sterke groei van slimme producten als een slimme thermostaat, lamp of koelkast. Bijna 60% van de Nederlandse huishoudens geeft aan binnen 5 jaar slimme producten aan te schaffen. Veiligheid van persoonsgegevens vormt hierbij een grote drempel. Van Herrewegen: 'Hier ligt een grote kans voor tech bedrijven. Bedrijven die internetveiligheid kunnen garanderen creëren een unieke positie als dienstverlener in het digitale huis.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken