Welke bedrijven tonen écht lef?

Welke bedrijven tonen écht lef?
  • Media
  • 31 jan 2014 @ 12:52
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintTelevisieOnlineInnovatie

Is de crisis al bijna voorbij? Absoluut niet. Ook de mediawereld worstelt daar nog altijd mee. De oplossing is simpel: grijp de kansen die er zijn. Sommige ondernemers durven daadwerkelijk hun nek uit te steken, zo merk ik wekelijks weer als webredacteur van MarketingTribune. Ook in week 5 zijn er weer treffende voorbeelden hoe mediabedrijven zichzelf versterken, vernieuwen of heruitvinden. Leer van deze goede voorbeelden!

  1. Je concurrent overnemen in crisistijd is slim. Dan betaal je niet de hoofdprijs. Al moet UPC-eigenaar Liberty Global wel degelijk diep in de buidel tasten voor de overname van Ziggo, UPC’s grootste concurrent. De slordige 10 miljard euro levert wel goeddeels een monopolie op in de Nederlandse kabelmarkt. Daarmee wordt het straks oogsten als de crisis voorbij is. Zonder het merk UPC, want dat verdwijnt.
  2. Diezelfde tv-markt trekt natuurlijk ook nieuwe (digitale) spelers aan. De belangrijkste nieuwkomer Netflix liet deze week bij monde van topman Reed Hastings weten dat de verovering van zo’n nieuw land de eerste jaren vooral heel veel geld kost. Het duurt nog jaren voor het bedrijf winst maakt in Nederland. Je moet dus diepe zakken hebben. En heel goede content, maar die heeft Netflix. Al is het aanbod in Nederland beduidend magerder dan in thuisland VS. Hastings tegen de NOS: “We voegen meer en meer films en series toe, meer dan we klanten erbij krijgen.”
  3. Innovatie is natuurlijk een ander toverwoord om de crisis te bezweren en je als bedrijf verder te ontwikkelen. De grootste nieuwssite van Nederland, NU.nl, gaat daar driftig mee door: de Sanoma-portal gaat rond de Olympische Spelen dagelijks de digitale talkshow NUtalk Winterspelen aanbieden, gepresenteerd door oud-Olympiër Johan Kenkhuis. Daarnaast breidt NU.nl ook uit naar een nieuw platform: de wearables. Samen met Sony heeft Sanoma een SmartWatch-app ontwikkeld waarmee je voortaan het laatste nieuws kunt lezen op je horloge. Tenminste, als je een Sony SmartWatch 2 om je pols hebt zitten.
  4. Slimme samenwerkingen kunnen ook wonderen doen. Zo gaat onderzoeksbureau GfK in zee met Twitter om adverteerders en exploitanten tv-ratings aan te bieden op basis van de tweets van kijkers. Een slimme manier om het nog altijd groeiende gebruik van social media te kapitaliseren.
  5. De markt van printmedia heeft het zwaar en dat merk je vooral bij de grote uitgeefmolochen: zware saneringen zijn aan de orde van de dag. Voor succesvolle nichetitels is vaak geen ruimte meer, dus wat is de beste oplossing: een management buy-out. Zo ook Helden Magazine, dat door Frits en Barbara Barend (allebei bekend als sportjournalist) deze week wordt uitgekocht bij Sanoma. Een stoere actie van vader en dochter, maar tegelijk ook de redding van een prachtblad. Hopelijk wordt ook dit lef beloond.
  6. Tot slot: blijf aan marketing doen, maar doe dat wel creatief. Om in sportkringen te blijven hier twee voorbeelden uit die hoek: Volkswagen ‘lekt’ slim zijn tv-commercial voor de Super Bowl komend weekend, terwijl Guinness de grenzen van Olympische sponsoring opzoekt door vlak voor de winterspelen nog even met het mooie verhaal te komen over de Amerikaanse tweelingzussen Lanny en Tracy Barnes, waarvan de een haar plek in het biathlon-team afstond aan de ander.

Voor andere ondernemers geldt: doe een gekke publiciteitsstunt (zoals webwinkelier Rob Muntz die slim inhaakt op het dreigende faillissement van boekhandelsketen Polare) of toon simpelweg doorzettingsvermogen: zo viert het fotografiemagazine Focus deze maand zijn 100-jarig bestaan. Kwaliteit en wilskracht wordt vaak gewoon beloond. Soms is succes wel degelijk een keuze, maar alleen als je met je tijd meegaat en lef toont. Alle bedrijven die ik hier noem doen dat, jij ook? 

Wekelijks schrijft Jeroen Mirck, contentmanager van MarketingTribune.nl, een weekterugblik op basis van het medianieuws dat de revue passeerde. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken