De week van Blendle

De week van Blendle
  • Media
  • 2 mei 2014 @ 13:30
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlinePrintTelevisieInnovatie

Deze mediaweek konden we niet om Blendle heen. Over publiciteit had deze wereldprimeur van een breed gevulde online kiosk niet te klagen. Ook het aantal gebruikers was na twee dagen al gegroeid tot 32.000, waarbij het wel zo eerlijk is te melden dat de helft daarvan (waaronder ik) bestaat uit uitgenodigde of zelf aangemelde beta-testers, met name uit marketing- en mediakringen.

Ook de concurrentie roert zich, want tegenpool Myjour stuurde daags na de lancering van Blendle een pesterig persbericht dat freelance auteurs kiezen voor Myjour omdat ze daar zelf wél geld verdienen aan hun eigen schrijfsels. Blendle sluit namelijk alleen deals met uitgevers.

De traditionele mediabedrijven likken ondertussen hun wonden. Zowel Telegraaf Media Groep (TMG) als Sanoma presenteerden deze week teleurstellende kwartaalcijfers. TMG zag het bedrijfsresultaat in Q1 met bijna een kwart dalen van 9,9 miljoen euro een jaar geleden naar 7,6 miljoen euro. Verder snoeien in de kosten en investering in promoties, zoals een iPad-actie voor De Telegraaf, moeten het tij gaan keren.

Bij Sanoma Nederland daalde de omzet in de eerste drie maanden van het jaar met 4,1%, met name door lagere inkomsten uit advertenties. In de tijdschriftentak kelderde de omzet zelfs met 10%. En passant nam het Hoofddorpse bedrijf deze week afscheid van Chief Commercial Officer Marc Stubbé (nog maar twee jaar in functie) en Grazia-hoofdredacteur Hilmar Mulder, die haar geluk gaat beproeven bij modeblad ELLE van concurrent Hearst Magazines.

Is het dan een en al treurnis in medialand? Nee hoor. Brancheorganisatie SPOT meldt zelfbewust een herstel van de markt voor tv-reclame, aangezien de netto bestedingen in het eerste kwartaal van 2014 uit zijn gekomen op 176 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. De krantensector geeft zich ook allerminst gewonnen, getuige de lancering van de zakelijke nieuwssite NRC Q. Geen complete verrassing natuurlijk, want website Follow The Money had er vorige week al lucht van gekregen. Concurrent Quote reageerde gepikeerd op de nieuwkomer, want het bijtertje onder de zakenbladen vond die ‘Q’ een vorm van slecht jatwerk.

Was er meer nieuws onder de zon? Jazeker, op het campagne-vlak vooral. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) deed het meeste stof opwaaien met een oproep aan ouders om met hun kinderen over online porno te praten ‘voordat internet het doet’. Oxxio pakt groot uit met een campagne waarin het bedrijf de consument gelijk geeft dat energie ‘ingewikkeld, saai en duur’ is. In een interview met MarketingTribune praat Oxxio-directeur Frank Schmid over de self-directed customer.

Tot slot nog een kijktip met het oog op dodenherdenking en bevrijdingsdag. War Child maakte speciaal voor 4 en 5 mei een tv-commercial waarin ‘oorlogskinderen van toen’ vertellen over de gevolgen van hun onverwerkte pijn. Het beeld toont echter een oorlogskind van nu. Een indringende boodschap, die duidelijk maakt dat stilstaan bij de Tweede Wereldoorlog ook anno 2014 nog altijd hard nodig is. 

Wekelijkse mediacolumn van contentmanager MarketingTribune Media. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken