De Persgroep neemt Mecom over: Dramatisch!
- Media
- 11 jul 2014 @ 19:50
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MediastrategieOnlinePrint
- 11 jul 2014 @ 19:50
- Gastblogger
De overname van Mecom door De Persgroep is in één woord dramatisch, aldus chef digitaal Vincent Andriessen van FD. Dramatisch voor het personeel, de aandeelhouders of de sector?
Is de overname van Mecom door De Persgroep dramatisch voor de werknemers van Wegener, onderdeel van Mecom? Dat valt nog te bezien. De methode die topman Christian Van Thillo hanteert is simpel: één keer hard snijden en daarna rust in de tent brengen en behouden.
Een deel van het personeel van Wegener zal dus moeten vrezen voor zijn baan. De rest die overblijft, kan zich echter eindelijk weer richten op het schrijven van goede artikelen en het maken van mooie producten.
Dramatisch voor de werknemers van De Persgroep? Waarschijnlijk ook niet. Er is niet heel veel overlap in activiteiten en producten. Van Thillo liet eerder doorschemeren interesse te hebben in een overname van NRC Media. Dat was een heel ander verhaal geworden. Net nadat Van Thillo PCM inlijfde beloofde hij de ‘weeffout’ - concurrenten NRC en De Volkskrant die samen in één concern zaten - zo snel mogelijk te herstellen. Als hij nu zijn plannen had doorgezet en NRC weer opnieuw had binnengehaald, had hij opnieuw een interne stammenstrijd kunnen verwachten.
Dramatisch dan voor de aandeelhouders van Mecom? Nee hoor. Die krijgen een premie mee van 35% op de laatste slotkoers van het aandeel. Dat lijkt me een hele nette bonus.
De overname is echter wel dramatisch voor de sector - specifiek voor de noodzakelijke innovatie van de dagbladensector.
Waar er bij Wegener nog een beetje werd geëxperimenteerd met tabletapps en augmented reality die een verbinding moest leggen tussen krant en digitaal, lijkt het innovatiepotje van Van Thillo zo goed als leeg te zijn. De vraag is zelfs of dat potje ooit gevuld is geweest.
Op het gebied van innovatie is er alleen zo nu en dan wat beweging te zien bij De Volkskrant. Maar de aangekondigde nieuwe site laat inmiddels al maanden op zich wachten.
De innovatie binnen de journalistiek komt nu vooral voort uit geslaagde experimenten van buiten de dagbladsector zelf. De Correspondent en Blendle laten zien dat er plaats is voor nieuwe producten en andere verdienmodellen. Willen de nieuwsmedia echter overleven dan zullen zij ook zelf vooral met nieuwe concepten en producten moeten komen. Met de overname van Mecom door De Persgroep is de kans daarop echter eerder kleiner dan groter geworden.
Vincent Andriessen is Chef Digitaal bij het FD
www.twitter.com/vncntandriessen
www.fdmediagroep.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing