De moslim-consument: onbekend maakt onbemind

De moslim-consument: onbekend maakt onbemind
  • Media
  • 30 okt 2014 @ 20:28
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • CommunicatieBereikDoelgroepConsumentenMarketing

Forbes noemt het ‘the last true growth opportunity’. Een Nielsen-rapport sprak van ‘de grootste en misschien wel enige drijver van binnenlandse economische groei’. Vandaag de dag is de latino-markt in Amerika goed voor 1,2 biljoen dollar. Vanaf 2015 wordt verwacht dat de latino-markt in de VS goed zal zijn voor 1,5 biljoen dollar. Een pijnlijke klap voor Amerikaanse bedrijven die er niet tijdig zijn ingestapt. Vooralsnog zie je dat marketeers in de VS er nog steeds niet op inspelen, omdat zij de latino-markt niet op waarde weten in te schatten. Of is het gewoon dat ze de markt niet zien? Een vergelijking met de moslims, wereldwijd en in Nederland, ligt voor de hand. Zij worden als marktpotentieel genegeerd of niet begrepen.

De moslimmarkt is enorm en grotendeels onontgonnen. Internationaal is ze goed voor een jaarlijkse omzet van 2,2 biljoen dollar en groeit elk jaar met nog eens 500 miljard dollar. De interesses van de hedendaagse moslim zijn goed vergelijkbaar met die van de niet-moslim. De groei is onder andere te zien in voeding, wellness, cosmetica, fashion, financiële producten, toerisme en andere sectoren. Wist je dat van de 1,8 miljard moslims wereldwijd ongeveer 52% jonger is dan 25 jaar?

Het is tijd voor meer Islamic Branding: marketing vanuit een kosmopolitische perspectief. Tot nu toe laten de meeste marketeers en ondernemers in westerse landen deze kansen liggen. In Nederland hebben we ongeveer één miljoen moslims en in Europa zit de schatting op ongeveer 50 miljoen!

Hoe kan het dat marketeers daar nog geen oog voor hebben? Hieraan liggen meerdere zaken ten grondslag. Marketeers hebben het idee dat moslims overgevoelig zijn en dat ze hen gemakkelijk kunnen beledigen door iets verkeerd te doen. Of de keuze voor de moslimdoelgroep zou westerse klanten afschrikken. Of de plannen van de marketeers resoneren niet met die van de moslim. Onbewust gaat men voorbij aan de raakvlakken die het merk, product of dienst wél heeft met de moslimdoelgroep.

Dit heeft allemaal niets te maken met het overdreven aanpassen aan de moslimconsument, maar meer met het weten te vinden welke kernwaarden zij belangrijk vinden aan jouw merk, en daarop inspelen.
Marketeers, ondernemers en investeerders in Nederland, maar ook in het Westen in het algemeen, moeten hun ogen openen voor de kansen die er liggen. Zij moeten zich ervan bewust worden dat de moslimdoelgroep wereldwijd de grootste onaangeboorde markt is. Hoe is het mogelijk, met de rijke Nederlandse internationale handelshistorie, dat deze groep hen is ontgaan? Allemaal zijn ze op zoek naar groei, maar ze hebben geen oog voor deze stille reus.  

Abdelaziz Aouragh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken