Mediacolumn: Wie stalkt John de Mol?

Mediacolumn: Wie stalkt John de Mol?
  • Media
  • 4 okt 2014 @ 13:12
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • JournalistiekTelevisieMediaMakers

Daar sta je dan met je mond vol tanden, als vaktitel over reclame, marketing en media. Dagelijks breng je het belangrijkste vaknieuws over media, maar waar heeft de hele branche het over? Over Opsporing Verzocht, over afgeleverde taartdozen, over de afpersing van John en Linda de Mol. Nieuws, jazeker. Maar vaknieuws? Niet helemaal. Ik neem tenminste aan dat marketeers hun mediastrategie nu niet ineens gaan aanpassen vanwege de bedreigingen aan het adres van de topman van Talpa, bedenker van Utopia en aandeelhouder van SBS Broadcasting. Maar we hebben het er wel allemaal over. Logisch.

Dus ga ik het vandaag in deze mediacolumn niet hebben over de nieuwe website van de Volkskrant (met nieuw betaalmodel: toegang per tijdvak, niet per artikel), de versoepeling van de cookiewet, de vierde zender van SBS, de lancering van Yournalism.nl, de contentstrategie van MSN, de regionalisering van NU.nl (nu ook in Utrecht en Amsterdam) of de leugens van 50Plus-Kamerlid Henk Krol over de oplage van zijn GayKrant. Al was dat laatste natuurlijk ook landelijk nieuws, met dank aan EenVandaag. Best gortig inderdaad, om een blad te drukken in een oplage van 4.000 stuks en dan met droge ogen te beweren dat je er 60.000 in de markt zet. En zo’n linkmiegel als Henk Krol krijgt doodleuk z’n Kamerzetel terug. Je moet maar durven, als 50Plus.

Logisch slachtoffer

Maar goed: het grote nieuws deze week was dus de afpersing van John de Mol. Een logisch slachtoffer, want de Talpa-topman geldt al jarenlang als de meest succesvolle Nederlandse media-ondernemer. Hij staat later dit jaar ook geheid weer bovenaan DeMedia100 van mijn kompaan Bas Vlugt. Hoge bomen vangen veel wind, maar dat is natuurlijk nog geen excuus om iemand te chanteren met de bedreiging z’n familieleden te ontvoeren. Afijn, daar zijn we het met z’n allen over eens.

Over hoge bomen gesproken: de afpersing kan natuurlijk ook als een boomerang terugkomen naar de afperser. John de Mol wordt immers als geen ander bewaakt. Bovendien krijgt de zaak nu extra aandacht omdat het om een BN’er gaat. De compositietekening van de man die gebak met een dreigbrief liet afleveren bij huize De Mol, staat inmiddels in ieders geheugen gegrift. Deze man kan zich nu onmogelijk nog in de buurt van het huis van zijn slachtoffer in Blaricum begeven zonder het risico te lopen herkend te worden.

Rancuneuze vakgenoot

Maar goed: wat betekent dit voor het mediavak? Een heleboel dingen die er niet echt toe doen. Zo bleef De Mol afgelopen jaar vaker dan normaal weg van feestjes, maar die bezocht hij sowieso al niet graag. Wellicht heeft hij bepaalde plannen even uitgesteld, maar dat zal allemaal wel. Veel interessanter wordt het als de afperser straks wordt ontmaskerd. Zou het een rancuneuze vakgenoot zijn, een ontslagen medewerker of wellicht een slecht betaalde toeleverancier? Dat zou niet alleen smeuïg zijn, maar ook echt consequenties hebben voor het vak: een mediapersoon die van zijn voetstuk valt, of wellicht een mediabedrijf dat de deuren direct kan sluiten.

De uitkomst zal even op zich laten wachten. Voor de gemoedsrust van John en Linda de Mol hoop ik dat de zaak snel wordt opgelost. Wat ik in ieder geval níet hoop is dat deze hele rel straks leidt tot nieuwe tv-drama: ‘Wie stalkt De Mol?’ Want dan wordt dit non-vaknieuws pas echt een gevalletje navelstaren.  



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken