Wie domineerden het mediajaar 2014?

Wie domineerden het mediajaar 2014?
  • Media
  • 27 dec 2014 @ 22:57
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintJournalistiekTelevisieMedia

Jaarlijstjes zijn suf. Jaarlijstjes zijn stom. Toch ontkomt u er niet aan in de laatste week van het jaar. Jaarlijstjes geven namelijk houvast. Ze vatten samen wat er zoal is gebeurd. Sommige zaken staan ons nog helder voor de geest, andere zaken waren we stiekem alweer vergeten. Totdat we dat jaarlijstje zagen. Dus toch best handig, dat suffe, stomme jaarlijstje. Bovendien kunnen we het hartgrondig met elkaar oneens zijn of iets nou thuishoort op zo’n jaarlijst, of dat het gewoon zwaar overrated is.

Zeker in mediakringen is men dol op jaarlijstjes. Lijstjes zijn namelijk goed voor de kijk- en oplagecijfers. Dus ontkom ik er eigenlijk niet aan om ook die media zelf in lijstvorm te gieten. Eerlijk gezegd miste ik daarvoor dit jaar de zin – en inspiratie. Maar dan zijn er altijd nog online statistieken. Die heb ik dus maar losgelaten op mijn wekelijkse mediacolumn. Een vaste rubriek, dus ook een vast meetmoment.

Maar rolt daar een eenduidige lijst uit? Nee. Mijn mediacolumn gaat soms over meerdere onderwerpen tegelijk, dus ja, wie ‘verdient’ dan die pageviews? Daarom maar in willekeurige volgorde het nieuws waar veel op is geklikt.

Sanoma verkocht veel titels. Sanoma gaf SBS een nieuwe impuls. Persgroep kocht Wegener, maar de Belgen gaat daar ook fors saneren. Mediahuis, eveneens uit België, kocht NRC Media. Ondertussen gaat Telegraaf Media Groep fors zichzelf saneren. En na Vogue kreeg ook Harper's Bazaar een Nederlandse editie.

De Publieke Omroep lag weer eens onder vuur. Staatssecretaris Sander Dekker wil minder amusement en meer concurrentie. De NOS kocht de uitzendrechten voor de Champions League niet, SBS6 deed dat wel. Ondertussen stopten PowNews en Pauw & Witteman, terwijl Humberto Tan succesvol van start ging met RTL Late Night.

Tegelijk was er een discussie over robots in de journalistiek en ging Trouw onderuit omdat een levende journalist zijn artikelen verzon.

Dat zijn allemaal voorbeelden uit de ‘oude’ media. Nieuw was natuurlijk de lancering van Blendle. Ook zagen allerlei digitale tv-diensten het levenslicht, in navolging van het in 2013 al in Nederland gestarte Netflix.

Afijn, dat was het mediajaar 2014 in een notedop. Er gebeurde nog heel veel meer, waarbij het van ieders perspectief afhangt of dat belangrijker is of juist minder belangrijk. Mijn overzicht impliceert dat Blendle de boel flink heeft opgeschud. Dat is waar. Tegelijk is Blendle vooral facilitair, een symbool voor nieuwe verdienmodellen. Of dat tot gezondere bedrijven gaat leiden, moet het komende jaar maar gaan uitwijzen.

Wat was uw moment van het jaar? En wat wordt in 2015 de absolute buzz?

Dit is de wekelijkse mediacolumn van zelfstandig journalist Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune.nl.  

Lees ook: Wie waren de winnaars van 2013?

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken