Hoe Twitter mijn krant vermoordt
- Media
- 30 apr 2015 @ 09:22
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaPrintJournalistiekSocial media
- 30 apr 2015 @ 09:22
- Jeroen Mirck
Toeval of niet: op de dag dat ik de melding zag dat ik acht jaar op Twitter actief ben, heb ik mijn krantenabonnement opgezegd. Het één heeft ogenschijnlijk niets met het ander te maken, maar tegelijk natuurlijk ook weer alles. Want Twitter is de hedendaagse newsreader – daar waar de krant dat was in de twintigste eeuw. In feite vermoordt Twitter mijn krant.
Uit liefde voor het vak – of wellicht uit beroepsderformatie – ben ik als journalist toch nog lang een lezer van papieren kranten gebleven. Het heeft immers iets rustgevends, al bedoelen mensen die dat zeggen wellicht vooral dat ze kranten lezen nostalgisch vinden. Een tablet leest toch minder makkelijk, al wordt dat ongemak ruimschoots gecompenseerd door de veelvoud aan content die je op dat attribuut tot je beschikking hebt.
De krant gaat dus de deur uit, maar dat wil niet zeggen dat ik in toenemende mate ben gaan twitteren. In tegendeel: elk jaar plaats ik juist minder tweets. Toch is Twitter een ideaal snackmoment voor nieuws en vrijblijvender informatie. Net als Facebook. ‘Mijn’ krant (ik mag het nu nog even zeggen) Het Parool is online verre van ‘social’. Tuurlijk, de krant twittert. Maar waarom ogen Nederlandse krantensites nog altijd zo gedateerd?
The Guardian en New York Times snappen het, terwijl in eigen land NRC het online heel redelijk doet. De meeste kranten zijn echter nog vooral platte doorvertalingen van print, alles behalve interactief. Prima, dan interacteer ik wel zélf mijn nieuwsaanbod bij elkaar. Mede mogelijk gemaakt door Twitter. Al acht jaar lang.
Overigens betogen Jo Bardoel en Huub Wijfjes in hun deze week gepresenteerde boek 'Journalistieke cultuur in Nederland' eveneens dat social media een bedreiging zijn voor de journalistiek, maar hun argumentatie is een andere: het functioneren van sociale media heeft invloed op de keuzes die mediabedrijven maken, en daarmee op hun onafhankelijkheid. Hoe dan ook: op allerlei manieren lijdt de journalistiek onder Twitter en consorten. Daar is geen ontkomen aan. If you can't beat them, join them!
Jeroen Mirck is platformmanager Media van MarketingTribune.
Na jaren de #krant opgezegd. Hoe prachtig ik dagbladen ook vind, het is een gedateerd medium. Bovendien was ik klaar met die stapels papier.
— Jeroen Mirck (@JeroenMirck) April 28, 2015
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- krant
- snackmoment
- digitaal
- nieuws
- opgezegd
- internet
- online
- social media
- column
- Parool
- dagblad
- abonnement
- newsreader
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing