Radio voegt ongekende relevantie toe aan luisterdomein

Radio voegt ongekende relevantie toe aan luisterdomein
  • Media
  • 23 dec 2015 @ 16:22
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • ForumRadio

OMS verwacht een fantastisch mediajaar in 2016! Het consumentenvertrouwen neemt toe, bedrijfsinvesteringen lopen weer op en er wordt meer media geconsumeerd dan ooit te voren. Een ideale combinatie voor een positieve outlook op de advertentiebestedingen.

Die toename in mediaconsumptie geldt zeker ook voor audioconsumptie in het algemeen en radiobeluistering in het bijzonder. Als we onze mediawereld simplificeren, dan zijn er 3 manieren waarop de consument media kan consumeren: LuisterenKijken en Lezen. Luisteren is, zeker bij mensen met een druk bestaan zoals de doelgroep 20-49 jaar, meer en meer de nummer 1 media activiteit. De toenemende belangstelling voor muziek en audio wordt aangewakkerd door onder andere audio aanbieders als Spotify, Storytel (audioboeken) en ongetwijfeld binnenkort ook een partij als Pandora die op het punt staat de wereld buiten de VS te veroveren.

Keer op keer blijkt dat radio ongekende relevantie toevoegt aan het domein luisteren. In Nederland bestaat maar liefst 80% van de audioconsumptie uit het luisteren naar live radio. Logisch, want radiozenders investeren veel in zowel hun merk als content. Sprekende voorbeelden van afgelopen jaar bij de radiozenders die OMS vertegenwoordigd zijn de komst van Coen & Sander naar Radio 538, de personality shows die Radio 10 met Tim Klijn en Rob van Someren heeft toegevoegd aan haar programmering en de unieke positie die SLAM! heeft gecreëerd op de vrijdag met de Mix Marathon.

OMS verwacht een positief jaar in radiobestedingen. Waar 2015 nog een dalende radio advertentiemarkt laat zien, verwachten wij een lichte stijging in 2016. De eerder genoemde positieve economische ontwikkelingen spelen daarin een belangrijke rol, maar ook de (her)ontdekking van de kracht van radioreclame. Het is breed bekend dat radioreclame direct aanzet tot actie bij de consument. Als we echter kijken naar de mediaconsumptie, zien we dat zo’n 34% daarvan bestaat uitluisteren en het aandeel audio advertising binnen de mediabestedingen slechts zo’n 5% is.

Bij OMS is dan ook nog veel pionierswerk te doen op het gebied van kracht van geluid in commerciële communicatie. In de woelige wateren van de mediawereld kan radio daarom als steady baken zijn rol vergroten in het medialandschap. Radio zorgt voor een ongekend hoog bereik, is kostenefficiënt en is in staat om in korte tijd veel impact te realiseren met een campagne. Adverteerders die de rol van radio al kennen, zullen het medium een grotere rol geven in de mix en nieuwe adverteerders zullen het medium blijven ontdekken.

Met OMS dragen wij ons steentje daaraan bij, door radioreclame op een simpele en doeltreffende manier te ontsluiten richting de markt. Met 6 mooie radiozenders in het portfolio, een bereik van minimaal 50% in alle commercieel interessante doelgroepen en toegang tot vrijwel alle digital-only zenders via The Media Exchange kan OMS ieder bureau en adverteerder uitstekend servicen bij de inzet van effectieve radiocampagnes.

Joris van der Pol is Algemeen Directeur bij OMS
www.oms.fm

Deze bijdrage is onderdeel van Forum Advertentiemarkt 2016

Dat forum staat hier

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken