Mijlpaal voor Blendle, maar vieren uitgevers het feestje mee?
- Media
- 29 aug 2016 @ 07:01
- Link
-
Vincent Andriessen
Hoofdredacteur
LVB Networks - VideoContentUitgeefstrategieJournalistiek
- 29 aug 2016 @ 07:01
- Vincent Andriessen
Blendle heeft 1 miljoen gebruikers. Dat is natuurlijk een prachtige mijlpaal, maar hoe het verder met de digitale artikelenkiosk gaat, weet niemand precies want omzetcijfers zijn geheim. In de vakmedia werd geprobeerd met een rekensom toch enig licht te schijnen op het wel en wee van Blendle. Die rekensom kunnen we nog wat uitbreiden om te zien wat uitgevers nu eigenlijk aan Blendle hebben gehad.
Wat verdienden de uitgevers?
Uit de genoemde berekening blijkt dat Blendle geen zwarte cijfers schrijft. Maar hoe zit het met de inkomsten voor uitgevers? Na wat wikken en wegen neemt wordt genoende berekening een gemiddelde prijs per artikel genomen van 60 cent, mede gebaseerd op de relatief hoge prijs die opiniebladen vragen voor hun stukken en het feit dat longreads populair zijn bij de gebruikers. Die gemiddelde prijs lijkt me wat aan de hoge kant. Ik vermoed dat toch vooral kranten bij Blendle populair zijn en die vragen tussen de 15 cent en 40 cent per artikel. Ik ga daarom uit van een gemiddelde van 30 cent per artikel.
De inkomsten worden 70/30 verdeeld tussen uitgevers en Blendle. Er zouden inmiddels 20 miljoen artikelen zijn bekeken volgens Emerce. Uitgevers zouden dus zo'n 30 cent x 0,7 x 20 miljoen = 4,2 miljoen euro hebben verdiend aan Blendle.
Wat zegt dat cijfer?
Is dat veel? Is dat weinig? Als we even uitgaan van een gemiddelde, niet te oude, journalist met een maandsalaris van 3500 euro, maandje vakantiegeld en een dertiende maand, dan is de hoofdredacteur jaarlijks bijna 50.000 euro aan salaris voor zo’n redacteur kwijt. Met het geld van Blendle hebben 84 redacteuren hun werk een jaar lang uit kunnen voeren. Daarmee maak je nog geen landelijk dagblad (al heeft een krant als het FD niet heel veel meer man op de loonlijst staan), maar je kunt er toch een jaar lang een hele aardige krant mee maken.
Het is alleen jammer natuurlijk dat deze inkomsten niet naar één titel gaan, maar nog verdeeld moeten worden over tientallen kranten en tijdschriften. Per medium sponsort Blendle dus waarschijnlijk niet veel meer dan één redacteur.
Is het voldoende?
Even terug naar 2014 toen Klöpping en Blankesteijn van start gingen met hun bedrijf. De angst bij sommige journalisten en uitgevers was dat lezers zouden gaan rekenen en hun dure abonnementen massaal zouden opzeggen. In plaats daarvan konden lezers vervolgens zeer selectief gaan shoppen via Blendle.
Laten we die 4,2 miljoen euro die naar de uitgevers is gevloeid eens vanuit dát perspectief bekijken. Voor een jaar de Volkskrant in de bus ben je zo’n 350 euro kwijt. Dat betekent dat je die 4,2 miljoen euro ook zou kunnen zien als compensatie voor 12.000 abonnees. En dat sinds 2014, dus 6.000 abonnees per jaar.
Kijken we naar de oplagecijfers van de landelijke dagbladen in 2015 ten opzichte van 2014 dan was het verlies in een jaar tijd al bijna 80.000 lezers. In dat licht levert Blendle dus slechts een kleine pleister op de wonden. Die verliezen aan lezers kunnen we Blendle uiteraard niet (volledig) kwalijknemen. Al tijden verliezen dagbladen gemiddeld 5 procent van hun oplage per jaar, met de komst van Blendle is dat verlies niet groter geworden.
Vooruit, dus toch op de eerste plaats felicitaties aan Klöpping en Blankesteijn. Een miljoen gebruikers is zeker iets om trots op te zijn. Maar Blendle is niet de heilige graal voor uitgevers. De extra inkomsten zijn een druppel op een gloeiende plaat en zullen het tij niet keren. Lezers lopen weg, kranten moeten krimpen, journalisten worden naar huis gestuurd. En helaas zal ook Blendle daar ooit de consequenties van voelen.
Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks.
-
Vincent Andriessen
- Werkt bij: LVB Networks
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:http://www.lvbnetworks.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing