The Outerweb (2): DIY-spionage
- Media
- 1 dec 2016 @ 10:30
- Link
-
Rogier van Kralingen
Schrijver/spreker/marketeer
TheWholeStory - Big dataOnlineInnovatiePrivacy
- 1 dec 2016 @ 10:30
- Rogier van Kralingen
Overal om ons heen zijn we de fysieke en zelfs de biologische wereld met het digitale aan het koppelen. We bouwen met verve aan een buitenweb of Outerweb, waarin alles op alles is aangesloten. Maar hoe moeten we daar eigenlijk mee omgaan? Deel 2 in een serie over toekomstige technologie: ditmaal over DIY-spionage.
Het beroep van spion vereiste vroeger jarenlang training, onnoemelijk veel talent en een flinke dosis geluk. Hoe anders is dat nu. Met dank aan het internet weet Apple altijd waar je bent, weet de overheid wie je bent, Facebook wat je doet en internet-providers welke porno je het liefste ziet. En als je echt wilt, weet je zelf alles over je buurvrouw.
Zoals met alle tech, komen ook spionagemiddelen uiteindelijk in handen van het publiek. De vraag is of dat een goede ontwikkeling is. Een lichte spionagevorm is bijvoorbeeld adverteren op sociale media. Jij kunt heel gericht jouw product aanbieden. Je komt er nog net niet achter wie de advertenties ziet. Het is handig maar nog niet te indringend.
Zij is echter een voorbode voor een zwaarder spionagemiddel: datamining. Daarmee kunnen we straks (veel mensen zelfs nu al) zelf een koppeling leggen tussen informatie en een persoon. Het wordt ook kinderlijk eenvoudig: hacken van data is overbodig, de informatie is er gewoon. Of zoals Big Data-goeroe Nate Silver het zegt: 'Je hoeft alleen de juiste vragen te stellen.'
Privacy afgelopen?
In de techwereld is daarom lang de consensus geweest dat privacy is afgelopen. Maar juist uit die hoek komen nu de oplossingen. Van Boeing haar Blackphone tot aan versleutelde chat-apps met blockchain-technologie. Sterker nog, het ziet er zelfs naar uit dat de privacy-beschermende technieken het gaan winnen de komende periode.
Dat komt omdat oudere hiërarchisch instituties niet de bewegingssnelheid hebben die digitale privacybeschermers wel hebben. In los-vaste groepen bouwen ze razendsnel aan versleutelingen. Dat doen ze in ‘platte’ organisatievormen, die haast niet bij te houden zijn voor verticaal georganiseerde organisaties. Zoals een bedrijf of overheid.
Daarnaast is er een sterke wil om privacy te beschermen. De felheid waarmee we onze privacy weer terug eisen grenst af en toe zelfs aan het absurde. Want zelfs bedrijven en overheden die voor hun marketing juist het publiek wil betrekken en haar van haar eigen data wil mee laten profiteren, worden teruggefloten.
Criminaliteit voorspellen
Dat is een belangrijk inzicht voor ons allemaal. Het adagium verschuift van: ‘Je hebt toch niks te verbergen?’ naar ‘Waarom zou jij iets van mij willen weten?’ Niet iedereen zal blij zijn met deze ontwikkeling. Zo is bijvoorbeeld de politie gebaat bij zoveel mogelijk specifieke informatie. In Los Angeles lopen al proeven waarmee via Big Data criminaliteit wordt voorspeld in ‘the projects’. Hoe meer ze weten, hoe groter het succes.
Het is slechts een voorbeeld van vele. De grote voordelen van datamining voor bedrijven en instanties staan haaks op de diepe wens van consument en burger om met rust te worden gelaten. Dus wie op dit moment zelf voor spion wil spelen, kan veel doen. Of dit in de toekomst zo blijft, valt te betwisten. Immers: waar behoefte in een markt groeit, groeien ook de bedrijven die deze behoefte invullen.
Voor wie daar van baalt, bedenk dan dit: misschien is het ergens toch goed dat tot nu toe alleen de provider jouw pornovoorkeur kent. En niet ook nog de buurvrouw.
Rogier van Kralingen is storyteller en schrijver van 'The Outerweb – En de Vrouwen tegen de Robots'. Lees deel 1 van deze columnreeks hier.
-
Rogier van Kralingen
- Werkt bij: TheWholeStory
- Functie: Schrijver/spreker/marketeer
- Website:http://www.thewholestory.eu
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing