Vijf PR-trends die 2017 gaan overleven

Vijf PR-trends die 2017 gaan overleven
  • Media
  • 2 jan 2017 @ 11:03
  • 23374 x gelezen
  • Link
  • Camiel Overgaauw
  • PRSocial mediaPromotieCommunicatieTrends

Ik ben gefascineerd door lijstjes. Niet altijd door de inhoud ervan, wel door de magische werking ervan op onze klikgrage vingers. Lijstjes, of listacles, zijn een krachtig pr-instrument. ‘Krijg je iets niet geplaatst? Probeer anders een leuke listacle!’ 5 manieren om, 7 reden voor, en ga zo maar door. Het liefst oneven getallen (minimaal 3) of een veelvoud van 5. Als zelfs politieke partijen zich gaan bemoeien met lijstjes, dan weet je dat de hype op een hoogtepunt zit. Veel van die listacles ben je in januari alweer vergeten, maar ik weet zeker dat deze 5 pr-trends volgend jaar met de feestdagen nog overeind staan.

1. De 'one size fits all'-aanpak werkt niet meer

Geen schokkend nieuws, want dat weten we natuurlijk al wat langer. Tailor-made persberichten zijn niet van gister en hagel schieten is uit de mode. Maar de ontwikkeling zet door. Om een journalist uit zijn stoel (naar een evenement) te krijgen moet je precies weten wat er op zijn of haar agenda staat. De generalistische journalisten, bloggers en influencers sterven uit. Om in onze gepersonaliseerde tijdlijn te komen, storten zij zich vol op een onderwerp. Vergelijk het met de politiek. Het midden is uit de mode.

2. Pr-bureaus introduceren eigen media

Ja, free publicity is nog steeds superbelangrijk in ons werk. Maar daar zijn de afgelopen jaren veel ‘afzetkanalen’ bijgekomen: social posts, advertorials, eigen kanalen van onze klanten. Al die nieuwe kanalen – die we beter kunnen controleren dan free publicity - vragen steeds meer van onze schrijfskills. Daarom geloof ik dat pr-bureaus meer en meer eigen kanalen gaan introduceren en bijhouden. Binnen HPB Companies zijn de voorbeelden al zichtbaar: het magazine van Lorette (Just Be It), het platform van Marlieke (Cotton & Cream), de TV Gids voor streaming media van VEED. We hebben zelf immers ook genoeg te vertellen en proberen graag uit. Het maakt ons kritischer en komt de adviesvaardigheid ten goede.

3. Een data-scientist voor ieder pr-bureau

Data, data, data, data. Je kunt het woord wellicht niet meer horen. Sorry, ik kan het ook niet helpen. Het fenomeen doet haar intrede in elke branche, ook in de pr-wereld. Sterker nog, data gaat ons businessmodel veranderen. De impact van pr kan met behulp van data immers steeds beter gemeten worden. Daarnaast kunnen we met behulp van data steeds beter sturen vooraf. Op wie gaan we ons richten? Waar liggen kansen? Op welke inzichten bouwen we ons advies? Bij Het PR Bureau hebben we in de persoon van Sid al een data-scientist in huis.

4. Meten van succes op de schop

Zowel het persbericht als het uitgeprinte knipselboekje kunnen in 2017 het museum in. In plaats van een overzicht met knipsels (kopieën van artikelen uit de krant en screenshots van online stukjes) vragen onze klanten om KPI’s per fase. We spreken af wat we willen bereiken. Dat doen we per fase: voorafgaand aan een lancering, rondom een opening, in een retainer, noem maar op. ‘Vroeger’ was het klassieke knipselboekje de enige manier om inspanning te meten. Tegenwoordig gaat het om een mix van bereik en impact. Dé manier is om daar met elkaar afspraken over te maken in de vorm van KPI’s (per fase van een campagne). Voorbeeld: in een pre-launch fase van een productintroductie brieft Unilever ons om minimaal twee keer coverage in landelijke media te halen.

5. Iedereen een eigen personal brand

Mensen zijn geïnteresseerd in mensen. Door te laten zien dat je een autoriteit bent op een bepaald gebied, win je vertrouwen bij het publiek. Hoe? Artikelen, blogposts, nieuwsbrieven, video’s, noem maar op. Steeds vaker zetten we personal branding in voor de merken die wij vertegenwoordigen. Thomas Bunnik van Pritle is een mooi voorbeeld. Net als Diewertje Heuvelings van Spotify. Ondergeschoven kindje binnen dit domein: het blogplatform van LinkedIn: Pulse. Ik ben benieuwd welke nieuwe thought leaders ik allemaal ga ontdekken in 2017.

Camiel Overgaauw, managing partner van Het PR Bureau. 

Camiel Overgaauw

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken