Lang leve KPN Presenteert

Lang leve KPN Presenteert
  • Media
  • 5 mei 2017 @ 11:06
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentBranded contentMedia

Tot mijn verbazing hoorde ik onlangs iemand beweren dat de contentkanalen van KPN niet levensvatbaar zijn. Toen heb ik om te counteren mijn loftrompet tevoorschijn gehaald. KPN Presenteert doet het onwijs goed. Ze maken goede content en zetten het op maat weg. Nog zulke voorbeelden zijn Ajax TV, Vodafone en Walibi. Allemaal partijen die snappen op welke manier de consument media wil consumeren.

Daarnaast commercieel zeer aantrekkelijk en met de diepte van de zakken van KPN is het ‘t investeren waard.

De oorzaak van gebrek aan innovatie

De grondslag van de achterblijvers bevindt zich in de lak aan fact-based handelen en de oneindigende plasjes-cultuur binnen traditionele media. Er wordt niet gekeken naar wat de consument wilt, maar er wordt geluisterd naar elkaars onderbuik. Een customer journey gaat binnen mediawereld vaak via de lever naar de nieren en dan linea recta naar de blaas. Er is ook een korte variant die via de galblaas de andere kant op gaat.

Het gevolg

Het kijkerspubliek stapt niet alleen over naar online, maar ook van mediaproducent naar merk. Zo wordt er een hele laag uitgedrukt en vinden adverteerders hun weg rechtstreeks naar de klant. Uiteraard is een andere wortel voor dit fenomeen de opkomst van social media en het gepaard gaan met contentmarketing. Maar die contentmarketing wordt geïnspireerd door goeroes als Jonathan Aufray, die werken volgens lean-start-up-methodiek. Daarbij zijn twee dingen erg belangrijk:

  1. Praat niet teveel en begin met testen.
  2. Zoek naar een productmarkt fit en doe dus wat je consument wilt.

Meten is weten en daarom is teste het beste.

De oplossing

Kijkcijfers meten is geen oplossing. De oplossing is een model als de customer journey. Stap hier eens in als mediamaker. Kijk op welke touchpoints je de storyline kunt serveren aan de consument. Fundamenteel hierin is een einddoel en een waarom. Hoge cijfers scoren is geen einddoel. Je doel is entertainen, onderwijzen, informeren, etcetera, geformuleerd in een waarom. Vanuit dat doel kijk je waar pijnpunten zitten voor de consument. Waar heeft de consument resterende tijd en zin, wanneer wordt hij nog niet bediend en kun jij hem entertainen, onderwijzen of informeren? Zodra je dat weet, kun je er perfect op inspringen. Ga dus in gesprek, nodig consumenten uit, ontwikkel tests en pas ze toe.

Voor de antwoorden moet je bij KPN zijn, want die weten door middel van data-analyse vanuit telefoongebruik veel van de consument.

---

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

@didierkick

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken