De Kanttekening
- Media
- 16 jun 2017 @ 09:18
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - JournalistiekNieuwsmediaAlgoritme
- 16 jun 2017 @ 09:18
- Gastblogger
Sinds de krant Zaman Vandaag zijn naam heeft veranderd in De Kanttekening, heb ik een abonnement genomen. Om eens de andere kant te horen. Voor degenen die de krant niet kennen: De Kanttekening is een Turks-Nederlandse krant over integratie, de Islam, nieuwe Nederlanders en racisme. Ik kende de krant tot voor kort ook niet, maar dankzij een artikel in de NRC ben ik de krant op het spoor gekomen en krijg ik hem nu wekelijks op de deurmat.
Hier drie redenen waarom jij dat ook moet proberen:
1. Lees verhalen vanuit een andere optiek dan reguliere kranten
De Kanttekening plaatst letterlijk een kanttekening bij nieuwsberichten. Dit is geweldig voor de pluriformiteit van je informatiebronnen. Als voorbeeld wil ik het artikel een paar weken terug over Feyenoord aanhalen. Er werd veel geschreven over de volksclub Feyenoord. Feyenoord is een volksclub. Maar niet van het volk uit Feyenoord. Er werden foto’s getoond van Feyenoord-fans en bewoners van Feyenoord, de buurt waar de club ooit begon. De verschillen zaten hem voornamelijk in de migratieachtergrond. Die hadden de bewoners van Feyenoord wel en de fans niet.
2. Zelfs de meest diverse kranten hebben een overwegend witte redactie
NRC is een lijst begonnen over wie Nederlands Culturele boegbeeld is. Dan kun je Broederliefde en Lil’ Kleine niet vergeten. Dat gebeurde wel. Twee oorzaken zijn mogelijk: 1: de redactie vergeet jeugdcultuur, of 2: de redactie is overwegend wit en vergeet de sensatie Broederliefde volledig. Eén ding weet je bij een Turks-Nederlandse krant zeker: het is een gekleurde redactie.
3. In de wereld van Facebooks algoritmiek haalt De Kanttekening je uit je bubbel
Als je het gevoel hebt dat je op Facebook vaak in dezelfde hoek zit qua informatievoorziening kan dat kloppen. Facebook houdt bij wat je leuk vindt en geeft je die informatie. Dat betekent dat je in een wereld met gelijkgestemden komt te zitten. Tenzij je continu de discussie opzoekt: dan geeft Facebook je tegenovergestelde meningen te zien zodat jij met je discussiedrift lekker los kunt gaan. Het is goed om je informatievoorziening opiniërend uit de breedte te halen, met name in de wereld waarin we leven. Zorg dat je een breed palet hebt aan bronnen (al dan niet online). Dan voorkom je dat je in een koker of bubbel gaat leven.
Je leest De Kanttekening al jaren? Dan zou je eens een paar keer per jaar de Telegraaf moeten lezen. Want de kern van mijn verhaal is dat het belangrijk is om tussen je favoriete kranten een krant te stoppen die je qua opvatting en invalshoek helemaal waardeloos vindt. Net zoals je als GroenLinks-lid eens naar een VVD-congres moet gaan en een NOS Nieuws-kijker eens naar Hart van Nederland moet kijken.
///
Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.
Lees ook:
05-05-2017 | [Column] Lang leve KPN Presenteert
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing