Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?

Save a (band) T-shirt - of, hoe zat dat ook alweer met betekenisvolle content?
  • Media
  • 15 jun 2017 @ 16:05
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StorytellingMarketing

Ik heb laatst een T-shirt gered. Niet zomaar een T-shirt uit de eerste de beste T-shirtwinkel, nee, een bandshirt van de jeugdafdeling van een Nederlandse modeketen. Het was trouwens niet de eerste keer. Een paar weken eerder heb ik een Joy Divisionshirt gekaapt van de jeugdafdeling van een Scandinavische kledingketen. Ik was zo verontwaardigd dat ik bij de kledingcabines luidkeels stond te verkondigen dat dit een cultband was in de jaren 80 en dat de afbeelding op het T-shirt afkomstig was van hun debuutalbum Unknown Pleasures uit 1979. Bovendien was de kleur van het album stemmig zwart en niet, zoals dit T-shirt, schattig oudroze.

Het leek wel alsof ik een hele slechte TED-Talk aan een groep giechelende tienermeiden gaf. Mijn oudste dochter keek vol afschuw naar mij, hopend dat dit spektakel snel over zou zijn. Later vroeg ik haar of ze de band wel kende en of haar leeftijdsgenoten ook bekend waren met Joy Division. Het antwoord was een tamelijk ongeïnteresseerd: 'Denk het niet – hoezo?'

Leermoment voor mij: wat voor mij betekenisvol is, hoeft nog lang niet betekenisvol te zijn voor een ander. Duh. Ken je doelgroep: dat is les één in marketing! Maar hoe kan het dan dat (van origine) betekenisvolle content voor de beoogde doelgroep compleet nietszeggend blijkt te zijn? Omwille van een modestatement? Het zal wel, maar in mijn optiek is dit wel een gemiste kans. Want stel nou dat deze modeketens een betekenisvol verhaal gekoppeld hadden aan de aangeboden bandshirts. Gewoon vanuit een zienswijze die gebaseerd is op corporate cultural responsibility (CCR). CCR draait juist om vrijwillige engagement van bedrijven, voor de stimulering van cultuur en cultureel erfgoed. Wat mij betreft hoort popcultuur hier ook bij. Dit biedt legio mogelijkheden, denk aan crosslinking met muziekdiensten en apps zoals musical.ly, mini-colleges voor middelbare scholieren, Snapchat-storytelling en ga zo maar door.

Wat op het andere T-shirt staat, heb ik trouwens nog niet verklapt, dat ging namelijk zo:

(Jongste) dochter: 'Mama, wat zijn dat voor mannen op jouw T-shirt?'
Ik: 'Dat is een band, de Ramones, ze kwamen uit Amerika en maakten punkrock. Wil je weten wat punkrock is?'
(Jongste) dochter: 'Ik snap niet waarom ze alle vier een zonnebril ophebben.'
Ik: 'Kijk eens goed. Het líjkt alleen alsof ze alle vier een zonnebril dragen…'

Nou, het beginnetje van een mooi verhaal is wat mij betreft alvast binnen.


Hey! Ho! Let’s Go! Veel plezier met het redden van (betekenisvolle) bandshirts.

Tot dan, machen Sie’s besser!

///

Deike Schulz is docent Media & Innovatiemanagement aan de Stenden hogeschool te Leeuwarden en tevens PhD-kandidate aan de Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen School of Management.

www.stenden.com
@deikeschulz

 

Lees ook:

07-07-2016 | Goed voornemen voor volgend jaar: Trinkt unbedingt mehr Kaffee!
25-05-2015 | Old- and Digital Media Marketing: Finding Europe?

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken