Oproep aan de trendwatcher

6okt 201716:35
  • Media
  • 36959 x gelezen
  • Link
  • Rogier van Kralingen
  • InnovatieTrendsStorytellingEffect

weblog Lange tijd waren trendwatchers perfecte vertalers van onze tijd: optimistisch, een tikkeltje gek en diep verliefd op technologie. Maar nu de tijden veranderen, is het beroep aan erosie onderhevig. Tijd voor de beroepsgroep om het hele verhaal te vertellen.

Daar zit je dan. Grote zaal, vrijdagmiddag, moe van de week. Maar de baas had besloten dat we ‘inspiratie’ nodig hadden. Et voilà, een lezing van een trendwatcher. Dus je denkt, oké, misschien is het cool. En dan stapt de trendwatcher het podium op. Niet zelden met een rare gadget erbij. En het verhaal begint: over alle technologie die op ons af komt.

De boodschap is altijd hetzelfde: Je moet die technologie overnemen. Met een gigantisch blije glimlach brengt de trendwatcher een boodschap van totale doem: als je niet nu bent aangesloten, dan gaat het bedrijf naar de gallemiezen.

Hoofdschuddend publiek

En jij denkt: oh nee, niet nog meer tech. Terwijl je al 18 uur per dag online bent, je collega’s bij bosjes overspannen uitvallen en je veel liever aan je project had willen werken die middag. Hééél inspirerend hoor, die trendwatcher. Echt. Maar de maandag erop eist de baas dat je alles overneemt. Terwijl je al aan jouw tax zit.   

Ik zie jullie, bij de honderden, zachtjes hoofdschuddend in de zaal. Ook ik sta op die podia namelijk, meestal net na die trendwatcher. Mijn verhaal staat altijd haaks op dat van hen. Dat Big Data-analyse heel vaak misgaat omdat we emotie vergeten. Dat neuromarketing nog steeds gebaseerd is op de verkeerde aanname. Dat chatbots klanten kosten omdat de afstand nog groter wordt. Dat we bespioneerd worden.  

Ik verdien geld met simpelweg mensen eraan helpen te herinneren dat ze mensen zijn. Ik pak het graag aan, begrijp me niet verkeerd. Maar het is eigenlijk bizar dat ik het verhaal überhaupt moet vertellen. Je voelt je toch roepende in een woestijn van metaal. Ik praat liever gewoon over storytelling. Dat is emotie. Daar draait het om.  

Negatieve trends

Niet dat er iets mis is met technologie. Het is alleen niet altijd echte progressie. Door de geschiedenis heen zijn dat zaken als emancipatie, eigendomsrecht, het onschuldbeginsel of de democratie geweest. Zaken die niet technologisch zijn. Maar menselijk. Echt succes gaat niet over artificiële maar over emotionele intelligentie. Altijd weer.

Bovendien zijn de trends van nu best negatief. Vertrouwen in bedrijfsleven en overheid staat op een absoluut dieptepunt. Technologie zorgt voor grootschalig banenverlies en krimp van de middenklasse, wat weer leidt tot protectionisme en op den duur zelfs haat. De opkomst van burnout - volksziekte nummer één – loopt parallel aan tech-ontwikkeling.

Natuurlijk is er hoop. Technologie wordt ook voor het goede gebruikt. Om samen tot verbetering te komen. Voorbeelden te over. En er komen fantastische nieuwe mogelijkheden aan. Maar jij en ik bepalen wat we ermee doen. Het is niet de tech maar wijzelf die bepalen wat goed of slecht gebruik is. Onze onderbuik is het belangrijkst.

Daarom een oproep aan trendwatchers: vertel een keer het hele verhaal. We leven in een onzekere tijd. Die overleven we wel. Maar dat eeuwige optimisme over techniek begint behoorlijk op de zenuwen te werken. Laat de gadgets achterwege en maak een realistische connectie met die hard werkende mensen in de zaal. Ze verdienen het.

Rogier van Kralingen is founder van The Whole Story en schrijver van The Outerweb – En de Vrouwen tegen de Robots.

Rogier van Kralingen

Rogier van Kralingen »

Werkt bij: TheWholeStory

Functie: Schrijver/spreker/marketeer


comments powered by Disqus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Nederlands Media Netwerk