Mediawereld verandert, maar wijzelf ook?
- Media
- 16 feb 2018 @ 11:12
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - InnovatieMediabureauEvenementDigitaalTrends
- 16 feb 2018 @ 11:12
- Jeroen Mirck
De mediawereld is constant in beweging. Met zo'n zin kun je elk vakcongres inleiden, dus niet toevallig stond dat ook in de uitnodiging voor het MWG-congres van vorige week. MarketingTribune was aanwezig en zag veel trends passeren. Onze hamvraag: we weten dit allemaal, maar hebben we er wel een antwoord op?
De trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Ja, ook deze zin komt uit de uitnodiging. Net als deze: 'Wat een jaar geleden nog hip en happening was, kan dit jaar alweer hopeloos verouderd zijn.' MWG duidt de razendsnelle ontwikkeling onder de congrestitel 'The Best of East and West', met een sterke focus op de laatste ontwikkelingen in Azië en Amerika.
Oost versus west, jong versus oud. Het mediacongres van MWG liet de uitersten van het spectrum zien. De jonge Midas Kwant van Stanford University verwoordde het gezichtspunt van de millennial, terwijl good old Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org) niet wilde achterblijven in het duiden van webwinkeltrends. Dus oreerde hij over drones die boodschappen komen bezorgen vanuit een Alexa-luchtballon.
Hoe temmen we de Aziatische draak?
Bezield en bedachtzaam was het betoog van Jacco ter Schegget, die namens J. Walter Thompson actief is in Azië. Dit werelddeel verschilt dusdanig van het onze dat je je vaak geen beeld kunt vormen hoe het nu is om op hun manier social media of mobiele telefonie te ervaren en gebruiken.
Juist daar zat de knagende twijfel die me bekroop: een volle zaal luistert naar trends, de ene wat dichterbij dan de andere, maar wat gebeurt er na deze congresdag met de opgedane kennis. Gaan we er echt iets mee doen? En zo ja: #hoe dan?
Europa wordt nooit Azië, maar gaan we wel echt iets leren van de Aziatische dadendrang op techgebied? Ali Baba wordt een serieuze concurrent van Amazon (en uiteraard ook van lokale spelers als Bol.com en Coolblue), maar hoe temmen we die draak? Soms voelen dergelijke presentaties als hertjes die in koplampen kijken.
Weten maar ook begrijpen
Datzelfde gevoel had ik bij het terechte jubelverhaal over eSports van oud-judokampioen Ruben Houkes (die en passant presentator Rens de Jong even aan een heupworp onderwierp). Rationeel weten we allemaal dat eSports keihard booming is, maar snáppen marketeers, reclamemakers, mediaplanners en contentstrategen het ook echt? Begrijpen we de wereld en kunnen we er echt mee aan de slag. Ik heb daar serieus mijn twijfels bij.
Trends kennen is goed, maar daarmee is nog niks gezegd over het inspelen erop. Mobiel zijn we inmiddels allemaal, maar de meesten van ons zijn laggards, geen early-adopters. En zelfs als je ergens vroeg bij was, staat de volgende hype alweer op de stoep. Leuk relativerend was de opmerking van Ter Schegget dat de wijzen (Ali Baba, WeChat en consorten) uit het oosten komen - en hijzelf uit de Achterhoek.
We zullen met kleine stapjes moeten beginnen (om te beginnen Amsterdam-Doetinchem), maar daarna moeten we snel opschalen. Heel snel, want anders wordt de Europese kwaliteitsmarkt platgedrukt door oost én west. Ook dit mediacongres heeft ons weer gewaarschuwd. Het is tijd voor actie.
Jeroen Mirck, senior redacteur van MarketingTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- mobile
- trends
- trends
- technologie
- social media
- MWG
- 2018
- hoe dan
- innovatie
- Ali Baba
- Amazon
- Azië
- China
- eSports
- mediacongres
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing