[column] Radio is oorlog
Media-expert en kritsch scribent Ruud de Langen reflecteert met deze zeer actuele column op de radiogebeurtenissen van vandaag en de gevolgen hiervan voor het radiolandschap.
[column] Top 5-TikTok-trends: CEO van TikTok, Coolblue en zin in de zomer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
[Marketing the Rainbow #32] Unilever 6: food, over gay tease en stereoypen
Unilever is een van 's werelds meest cultureel diverse bedrijven en zet zich in voor het ontwikkelen van een inclusieve cultuur waarin de bijdrage van alle werknemers wordt erkend, ongeacht geslacht, leeftijd, ras, handicap, seksuele geaardheid of enige andere achtergrond. Ze hebben een Global Diversity Board die de overkoepelende visie, het bestuur en de doelstellingen voor inclusie en diversiteit in hun hele bedrijf biedt.
[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Hoe duurzaam zijn de merken in de Sustainable Brand Index?
Het Zweedse onderzoeksbureau Sustainable Brand Index (SBI) presenteert morgen (23 maart 2023) de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek naar hoe duurzaam consumenten Nederlandse merken vinden.
[column] Škoda, koploper in marketing en Tour
Škoda timmert met aantrekkelijke modellen en onderscheidende reclame flink aan de weg. Met een eigen marketingaanpak én het claimen van de wielersport heeft het Tsjechische merk in de afgelopen decennia de sprint naar een fraaie marktpositie afgelegd.
[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat
Voor het eerst sinds 2017 bezocht Erik van Schalkwijk, Creative Director bij Triple afgelopen week weer South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Dit jaarlijks terugkerende evenement is altijd inspirerend en biedt de mogelijkheid om met vakgenoten van over de hele wereld in gesprek te gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de techscene. Tijd voor een terugblik en reflectie.
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.
[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Art of positioning 3: Merkactivisme
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat merkactivisme iets is voor nichemerken, omdat ze nu eenmaal een kleine en vaak wat meer idealistisch gedreven doelgroep aanspreken. Daarom zijn A-merken vaak kopschuw als het gaat om activisme, omdat ze bang zijn mensen voor het hoofd te stoten.
[column] Top 5-TikTok-trends: feeling Bonita, Pedro Pascal en Capybara
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] One size fits none
Het is een uitdaging om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden, laat staan te bepalen welke écht relevant zijn voor een merk. Zolang het marketingfundament goed staat, mis je gelukkig niet snel de boot. Sterker nog, het fundament helpt je te bepalen waar wel of geen aandacht aan te besteden.
[column] Google Bard: Wie is wendbaar genoeg?
Begin februari kwam Google met een antwoord op de inlijving van ChatGTP door Bing: Bard. De snelheid waarmee Google reageert, geeft de indruk dat er sprake is van een spoedbevalling. Een ontwikkeling met grote gevolgen voor online marketing en SEO.
[column] Top 5-TikTok-trends: Nobody Sausage, 'daar sta je dan' en augurken met kaas
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Return On Society
Merkactivisme had ooit een heel andere betekenis. Elk merk heeft de ambitie om zo groot, beroemd en rijk mogelijk te worden. Dat is het enige (marketing)activisme dat hoort bij een merk. Zo was het vroeger althans.
[column] Top 5-TikTok-trends: Paris Hilton, side eye en bakpapier
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Stilte op zijn Frans
Zoevend en verend over de weg. Columnist Jos van den Bergh over de ë-C4 X die Citroën als merk extra glans geeft.
[column] Hoe 'pratende' vragenlijst TUI helpt rondreismarkt te veroveren
TUI is bij een groot publiek bekend om haar volledig verzorgde vakanties naar zonnige oorden. Maar Nederlands’ grootste reisorganisatie verzorgt een breed scala aan soorten vakantie, waaronder ook rondreizen in groepsverband of individueel. Om de overweging van TUI in de categorie Rondreizen te vergroten, heeft Validators een behoefte-onderzoek uitgevoerd naar de drijfveren en barrières binnen deze categorie.
[column] Bob Hoffman raakt met Adscam opnieuw achillespees marketing- en reclamewereld
In zijn recente boek Adscam haalt Bob Hoffman fel uit naar de online advertisingindustrie. Hij legt verbanden tussen adfraude, criminaliteit en zelfs de Russische geheime dienst. Adscam leest als een thriller, maar wel een die af en toe onprettig dichtbij komt voor adverteerders en marketeers. Paul Alberts (directeur BrandBase) recenseert.
[column] Art of positioning 2: De P van Plaats
Marc Oosterhout is onafhankelijk merkstrateeg bij zijn eigen bedrijf Eastwood en Trudelies van der Poel is onafhankelijk merkstrateeg bij haar eigen bedrijf VanderPoel Brand Consultancy. In deze rubriek beoordelen zij, exclusief in elke editie van MarketingTribune en kritisch en opbouwend, de merkstrategie van bekende en minder bekende merken. In de 2e aflevering de P van Plaats.
[column] Top 5-TikTok-trends: Supergaande, Rihanna en Dumb Ways To Die
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Reclame Romantiek
Er is een debat gaande op LinkedIn en in vaktijdschriften over de staat van reclame. Sommigen beklagen zich over de kwaliteit van het werk en vinden dat er te weinig liefde is voor het vak. Er is een verlangen naar oldskool reclame en een roep om meer humor. Vroeger was het beter.
[column] De marketinglessen van Festival di Sanremo
In deze turbulente tijden waarin de aandacht van de consument lastig te vangen is, biedt het Festival di Sanremo een bijzondere masterclass in marketing voor proposities zonder een diepgaande purpose. Columniste Paola Cassone trekt 5 lessen uit dit op en top Italiaanse evenement.
[column] Spare me the details
Ik weet wat je denkt bij deze titel, maar maak je geen zorgen! Ik ga hier geen betoog houden over de PR-machine van Prins Harry, alhoewel we daar wel iets van kunnen leren: zorgvuldig gekozen media, een publicatieplan met militaire precisie en een goede balans tussen emotie, inhoud en nieuws.
[column] Top 5-TikTok-trends: rockstardance, Abba en beddenwasstraat
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Is de no-logo campagne van Besured een B'tje geslaagd?
Is het wel zo verstandig om (een gedeelte van) je campagnebudget te besteden aan een uiting zonder merklogo? Deze vraag houdt ons bij marktonderzoekbureau Validators al bezig sinds de lancering van de B’tje campagne van Besured. Een nadere analyse.
[column] Top 5-TikTok-trends: Het fluitlied, de Aristokatten en rijstpapier
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Marketing en PIM: het kan nog alle kanten op
‘Waar lig je nu eigenlijk wakker van?’ Die vraag schoot vanochtend in mijn hoofd terwijl ik een uurtje eerder mijn ogen open had dan de wekker. ‘Van het PIM Trendfest!’ moet het simpele antwoord luiden. En dat is tegelijkertijd wel en geen goed nieuws. Rob Beltman, marketeer en oprichter van H3ROES, zet kanttekeningen bij het nieuwste PIM Trendrapport.
[column] Niet voor het laatst hot
Na een halve eeuw lijkt het doek te vallen voor de ultrasnelle hothatch. Drie in dit segment gespecialiseerde merken bieden nog één keer dapper weerstand. Gewoon omdat het nu nog kan.
[column] Nieuw Luisteronderzoek: knollen voor citroenen?
Vandaag, woensdag 1 februari worden de eerste resultaten van de nieuwe meetmethode voor radiocijfers gepubliceerd. Een enorme stap voorwaarts voor adverteerders. Zo lijkt het althans. Victor van Baal, partner bij Smart Media Decisions zet kritische kanttekeningen bij de nieuwe meetmethode.
[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'
[column] Top 5-TikTok-trends: CapCut, pancakes en Ludo Sanders
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Diederick Hillenius: mijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
De parfumwereld is een miljardenindustrie die niet veel last lijkt te hebben van goedkope challengers. Want wie wil er nou goedkoop ruiken? Of nog erger; zoals iedereen? Diederick Hillenius, eigenaar/artdirector bij Selmore over ‘lucht van Zeeman’.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing