Grand Prix Content Marketing: 'Content marketing is omnipresent'
Op 31 oktober worden ze weer uitgereikt, de prestigieuze Grand Prix Content Marketing-awards en -bekroningen. Inschrijven is nog tot 13 september mogelijk. Freek Janssen van het Genootschap van Contentstrategen legt uit waarom je als content marketeer eigenlijk niet mag en kunt ontbreken op dit nationale content marketing-feest.
Minister Adriaansens maakt weg vrij voor verdere uitrol 5G-netwerk
Het Nederlandse bedrijf Immarsat verliest de radiofrequentie die het bedrijf nu nog gebruikt zodat de uitrol van het 5G-netwerk in Nederland door kan gaan. Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat trekt de vergunning die het bedrijf daarvoor gebruikt per 1 februari 2024 in, schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
De zomer van... Binne Heida van Blauw Research
Binne Heida is naast Business Lead Product Development bij Blauw Research ook een fanatiek mountainbiker. De Ardennen stonden daarom dit jaar al drie keer op het vakantiemenu.
Dura Vermeer mag weer!
De vraag naar vakmensen in de bouwsector is hoog. In de zomervakantie houden veel vakmensen hun loopbaan tegen het licht. Reden voor bouwbedrijf Dura Vermeer om midden in de zomervakantie een nieuwe wervingsvideo te lanceren: ‘Hiermee willen we vooral het onderbuikgevoel aanspreken.’
DOSSIER SUMMER IN THE CITY De zomer van... Desmond Hillebrand van Phatfour
Ineens kom je ze overal tegen (en als je pech hebt lig je eronder): fatbikes. Deze van oorsprong voor extreme omstandigheden ontworpen fietsen hebben nu de Nederlandse fietspaden als nieuwe habitat. In gesprek met Desmond Hillebrand, Marketing Manager bij Phatfour, over vakantie en de marketing van deze dikke fietsen.
Mediahuis lanceert volledig AI-gedreven sportsite
Mediahuis Nederland lanceert op 15 augustus Resport.nl: een volledig door AI-gedreven sportnieuwssite. Een combinatie van ANP-sportberichten en het ChatGPT4-algoritme zorgt voor een volledige website met doorlopende berichtgeving.
Team Lewis breidt team uit met Cherisha Etnel
Internationaal PR- en marketingbureau Team Lewis heeft Cherisha Etnel aangesteld als Influencer Marketing Manager. Met haar ervaring en expertise in de influencerindustrie richt Etnel zich in haar nieuwe rol op het ontwikkelen, opzetten en meten van strategische en creatieve influencercampagnes.
Smartlap moet zonnig personeel werven
Zonnegilde uit Kampen, specialist in zakelijke zonne-energie, zoekt personeel. Met een wervingscampagne die bestaat uit een smartlap met bijbehorende videoclip probeert het bedrijf openstaande vacatures in te vullen.
TheNextGen lanceert interactief festival speciaal voor IT-professionals
Onderzoek onder IT-professionals toont aan dat 65% van hen vakgerelateerde content als ‘saai’ bestempeld. Dit terwijl de interesse voor relevante content over data, cloud en architectuur juist groot is. Daarom organiseert IT-consultant TheNextGen dit jaar op 28 september 2023 Tech Know Fest.
[Marketing the Rainbow #41b] Nike doet het gewoon nog steeds
Sportmerk Nike (spreek uit: Naikie) is erg actief in Marketing the Rainbow. Hun activiteiten zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht in delen geknipt heb.
De zomer van... Gijsbregt Vijn
Eigenaar en co-founder van Lemon Scented Tea, Gijsbregt Vijn, over zijn vakantieplannen, zijn favoriete boek én zijn favoriete (zwem)broek.
Onderzoek: Van lineair naar CTV en de pros and cons voor adverteerders
Steeds meer kijkers met in hun kielzog adverteerders stappen over van lineaire tv naar Connected Television (CTV) en de advertentie-uitgaven stijgen navenant, meldt het World Advertising Research Center (Warc).
WeConnect start nieuw label TikTikBoom
WeConnect is een evidence based digital marketing agency, gespecialiseerd in social media en dan in het bijzonder in TikTok. Hun aanpak is nu in het nieuwe label 'TikTikBoom' gegoten. 'Alleen met een short-form first aanpak, volledig gericht op het kanaal, kun je hier écht opvallen en succes behalen.'
Prijsvermelding pakketreizen moet duidelijker eist ACM
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maant de grootste aanbieders van pakketreizen aan consumenten hun prijzen duidelijker te vermelden. Uit een aangekondigde controle bij 12 aanbieders van pakketreizen bleek dat 11 bedrijven de verplichte bijkomende kosten niet op de juiste manier vermeldden. Ook konden consumenten pakketreizen regelmatig niet boeken voor de prijs die als eerste getoond werd op de websites.
[column] Marketing Affairs 6: Alleskunners
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 6: Alleskunners.
De zomer van... Eva Brakema van Mediahuis
Eva Brakema, geboren en getogen Amsterdamse, werkt sinds begin 2023 bij Mediahuis Nederland. Daar houdt zij zich bezig met de communicatie- en marketingactiviteiten van de B2B-afdeling.
Felix Meritis lanceert eerste volledig digitale modeshow
Van 2 september tot 6 oktober 2023 nodigt Felix Meritis bezoekers, kunstenaars, marketeers, modeontwerpers, activisten en experts op het gebied van 'digitale werkelijkheid' uit om hun verbeelding te prikkelen, te leren van activisme uit het verleden en van de huidige machtsdynamiek en ethische overwegingen. Motto: 'the Messyverse'.
[onderzoek] Succesvol merkbouwen met audio
Ons brein is lui. Geconfronteerd met keuzes vallen we terug op onze routines. Vaste patronen die ons zo min mogelijk energie kosten en zo veel mogelijk opleveren. De meeste aankoopbeslissingen worden dan ook automatisch genomen, op basis van een paar opties die het onderbewuste brein ons voorschotelt. Hoe bekender jouw merk, hoe groter de kans dat je op deze shortlist terecht komt.
De zomer van... Ingrid Timmer
Ingrid Timmer, Head of Marketing and Communications bij Canal+ en één van de juryvoorzitters bij San, heeft deze zomer geen vakantieplannen. Maar niet getreurd, want afgelopen mei reisde ze naar een niet onaardige bestemming.
Campagne Humanistisch Verbond: wees 365 dagen jezelf
In de nieuwe campagne ‘365 reminders om jezelf te mogen zijn’ vraagt het Humanistisch Verbond 365 dagen lang aandacht voor het belang van de vrijheid om jezelf te mogen zijn. En het belang ook anderen die vrijheid te gunnen. De campagne is ontwikkeld door Natwerk.
Parasport mikt op bereiken nieuwe generaties in Roblox
In aanloop naar de European Para Championships (EPC) lanceert creatief sportmarketingbureau TDE in samenwerking met het topsportevenement de Paraverse. De Paraverse is een metaverse binnen Roblox.
Chat GPT blijkt niet LHBTIQA+ vriendelijk
Een romantische passage met een transgender of een queer? Dit schrijft Chat GPT niet zonder nadrukkelijk te worden geïnstrueerd door de gebruiker. Achter dit feit kwam Storytel.
[Marketing the Rainbow #41a] Nike doet het gewoon al vanaf 1995
Nike, Inc. is een Amerikaanse onderneming die zich bezighoudt met het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en de wereldwijde marketing en verkoop van schoenen, kleding, uitrusting, accessoires en diensten. Hun activiteiten in Marketing the Rainbow zijn zo omvang- en kleurrijk dat ik het overzicht even in delen geknipt heb. Hier is deel 1.
[onderzoek] Wat deden winnaars Cannes Creative Effectiveness Lions 2023 goed?
Het World Advertising Research Centre (Warc) heeft onderzocht welke trends en thema’s terugkeren in de winnende campagnes van de Cannes Creative Effictiveness Lions 2023.
OnePlus en Pukkelpop bestormen Roblox
Technologiebedrijf en smartphoneproducent OnePlus slaat de handen ineen met Pukkelpop en Proximus om een hindernissenparcours te organiseren in de online game Roblox. Het parcours van OnePlus maakt onderdeel uit van de virtuele versie van het muziekfestival.
Dorst & Lesser nieuwe social media partner Funda
Na een pitchtraject heeft online vastgoedplatform Funda gekozen voor een samenwerking met Dorst & Lesser. Het social media bureau is verantwoordelijk voor de overkoepelende social strategie, content productie en social campagnes.
[interview] David Verheijde van CRC: 'Maak marketingrendement inzichtelijk'
Hoewel online shoppen nog altijd toeneemt, zijn veel retailers afhankelijk van de omzet uit hun fysieke winkel. In gesprek met David Verheijde van CRC.
TikTok Media Partner European Para Championships 2023
Entertainmentplatform TikTok heeft zich als Official Media Partner verbonden aan de European Para Championships. De eerste editie van het multisportevenement vindt van 8 tot 20 augustus plaats in Rotterdam. Gedurende die periode strijden atleten in tien verschillende sporten om de Europese titels.
[column] NYC: Big lights will inspire you
Ine Stultjens maakte onder meer furore als Head of Brand, Marketing & Communication bij Koninklijke Auping en daarvoor bij Nestlé. Tegenwoordig adviseert zij als 'Queen of Marketing & Comms, Brand Leader & Impact Maker' diverse merken en komt net terug van een studiereis naar New York City. Hier haar persoonlijke verslag. 'Ik zet mijn kraag recht en trek een ander plan.'
Sneakermerk Hub zet zich in voor Pride Amsterdam en Hamburg
Sneakermerk Hub Footwear zet zich in voor de LHBTI+ community in Nederland en Duitsland met hun nieuwe campagne, die volledig gefocust is op Pride. Onder de slogan ‘My Hub, My Pride’ zet Hub hun platform in om de zichtbaarheid van Pride te vergroten.
Ouders van Nu verdwijnt als reguliere printuitgave
Tijdschrift Ouders van Nu verdwijnt na 55 jaar als reguliere printuitgave. De titel komt nog wel met gedrukte specials. Nieuwe hoofdredacteur Wendy van Poorten, die op 1 augustus is gestart, gaat samen met de redactie de titel digitaal verder uitbouwen.
World Animal Protection geeft wilde dieren een stem
World Animal Protection start een campagne waarin de leeuw en dolfijn letterlijk een stem krijgen. De dieren leggen zelf uit hoe ze toeristische attracties en excursies ervaren. De campagne, die samen met Megawatt Digital is ontwikkeld, wil dat de toeristische sector een einde maakt aan het gebruik van wilde dieren als product om geld aan te verdienen.
[column] 5 nieuwe marketingfuncties door AI
Experts verwachten dat AI verregaande invloed zal hebben op (de toekomst van) marketing. Dat betekent ook dat er nieuwe functies binnen marketing zullen ontstaan door de komst van AI. Dat is althans de verwachting van Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace.
Thuisbezorgd gaat producten van Lush bezorgen
Lush en Thuisbezorgd.nl kondigen een samenwerking aan waarbij het voor consumenten mogelijk wordt om zo'n 180 Lush-producten te bestellen en thuis te laten bezorgen.
TUI promoot winterbestemmingen met speciale QR-codes
Reisorganisatie TUI heeft, samen met The Familiy Amsterdam, door AI gegenereerde QR-codes ontwikkeld voor een nieuwe campagne om winstersportbestemmingen te promoten. De QR-codes zijn zowel functioneel als esthetisch. Door de code te scannen maken bezoekers kans op een gratis wintersportvakantie.
Nieuwe eigenaar internationale online speelgoedwinkel Plustoys
Plustoys is een internationale online speelgoedwinkel en specialist op het gebied van educatief en duurzaam speelgoed 'dat uitdaagt, inspireert en samen brengt'. Oprichters Joost en Jeroen Huigen hebben hun meerderheidsbelang nu verkocht aan Maurice Knecht.
Purina start educatieve videoserie Pet talks
Diervoedingspecialist Purina introduceert een reeks korte, informatieve video’s die de kijker op een toegankelijke manier kennis en expertise over huisdieren biedt: Pet talks. Van voeding en gedrag tot welzijn en wetenschappelijke ontwikkelingen en innovaties.
[Marketing the Rainbow #40] Avis probeert het harder
Na de serie fmcg-artikelen over Unilever een uitstapje naar de reiswereld, ook wel 'Hospitality' genoemd. Dat woord houdt al in dat je je klanten gastvrij en goed moet behandelen – én benaderen.
Omzet Meta groeit in Q2, Metaverse blijft verliesgevend
De omzet van Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en Whatsapp, is in het tweede kwartaal van 2023 met 11% gestegen vergeleken met een jaar eerder, naar 32 miljard dollar (ongeveer 28,7 miljard euro). Meta’s Reality Labs, waar Metaverse onder valt, zag de omzet dalen en het verlies stijgen.
[column] Twitter? Het merk is Musk, Elon Musk...
Elon Musk is oprichter, voorzitter, CEO en CTO van SpaceX. Hij is een ‘angel investor’, CEO en productarchitect van Tesla Inc. Musk is oprichter van The Boring Company (wát een briljante naam voor een boorbedrijf) en medeoprichter van Neuralink en Open AI.
[column] Art of positioning 9: Creativiteitscrisis
Tijdens de mannenfinale van Roland-Garos kwam er een commercial van CopyTrader voorbij met de pay-off: ‘Smart people copy smart people’. Illustratief voor de creativiteitscrisis waarin we verkeren.
Foodello: voedselverspilling reduceren met assortiment van 1000 producten
Het assortiment van online supermarkt Foodello omvat inmiddels ruim 1000 restproducten om te verkopen aan consumenten. De consument helpt hiermee aan het verminderen en tegengaan van voedselverspilling.
Nederlandse concurrent voor X/Twitter nu in de App Store
Tjub.com, een Nederlands socialemediaplatform dat als een alternatief voor Twitter wordt gepositioneerd, is vanaf nu beschikbaar als download voor Apple devices in de App Store. Aan een versie voor Android-gebruikers wordt gewerkt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing