Facebook-hashtags: het hoe en waarom

Facebook-hashtags: het hoe en waarom
  • Online
  • 28 okt 2013 @ 06:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Sinds juni 2013 ondersteunt Facebook hashtags, maar vooralsnog slaat het gebruik ervan niet echt aan. Bas van Steekelenburg, social media manager FreshBridge, legt op Marketingfacts het hoe en waarom van de Facebook-# uit.

Hoe werkt het?
Door een hashtag voor een woord te plaatsen, wordt een woord ‘klikbaar’. Wanneer je klikt op deze hashtag, krijg je een lijst met statusupdates met dezelfde hashtag. Je vindt alleen statusupdates met hashtags van openbare profielen en vrienden. Afhankelijk van de privacyinstellingen wordt jouw hashtag wel of niet zichtbaar voor niet-vrienden. Als je privé-instellingen op ‘alleen vrienden’ staan, wordt een hashtag-statusupdate dus niet openbaar. Hashtags blijven ongeveer tien dagen zichtbaar.

Wat wil Facebook met de hashtags?
Hashtags zijn, na de introductie van Pages voor merken en communities, een eerste serieuze aanzet tot meer publiekelijke discussies buiten het eigen (gesloten) netwerk met vrienden. Hashtags op Facebook maken het dus makkelijker om pagina’s en mensen met dezelfde interesses te vinden, en eventueel te volgen. Facebook wil dat er extra interactie gaat plaatsvinden tussen niet-vrienden.

Marketeer
What’s in it for the marketeer? Activaties met hashtags kunnen nu over alle sociale kanalen gecommuniceerd worden. Verder kun je in theorie je bereik vergroten door de juiste hashtags te gebruiken. Ook zullen er bij voldoende adoptie van de hashtag waarschijnlijk nieuwe advormen en targetingopties bijkomen die gericht zijn op deze hashtags.

Waarom is het gebruiken van hashtags op Facebook anders dan op Twitter?
Twitter heeft een open karakter. Het gaat er hier om nieuwe content, mensen en merken te ontdekken zonder dat je hiermee al een persoonlijke connectie hebt. Facebook heeft zich daarentegen steeds meer als een gesloten netwerk neergezet. Gebruikers delen meer wanneer ze zelf kunnen bepalen met wie ze dat doen. Met hashtags probeert Facebook dus om zich subtiel steeds meer te positioneren als een platform waar ook exploratie van content plaatsvindt.

Wie gebruiken hashtags?
De adoptie van de hashtag is laag onder Facebook-gebruikers en merken. Hiervoor is een aantal redenen aan te wijzen:
• Hashtags werken (nog) niet op mobiel.
• Hashtags zijn nieuw en ze worden simpelweg nog vergeten.
• Het grootste gedeelte van de Facebook-gebruikers heeft de privacyinstellingen van statusupdates niet op 'openbaar' staan. Voor deze mensen heeft het weinig toegevoegde waarde om hashtags te gebruiken. Deze statusupdates zullen niet gevonden worden, omdat deze niet openbaar zijn. Dit type gebruiker is niet op zoek naar discussies met niet-vrienden die op hashtags reageren. Hashtags zijn voor hen slechts een manier om statusupdates op een luchtige manier aan te vullen.

Hoe gebruik ik ze? Een aantal tips…
• Gebruik productspecifieke hashtags.
• Haak in op nieuws van de dag met een relevante hashtag.
• Monitor en reageer op hashtags over je eigen merk.
• Wees zuinig met hashtags.
• Gebruik één hashtag op verschillende sociale kanalen.

Lees hier het complete artikel en nog meer over de toekomst van de Facebook-hastag.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken