Onderzoek ING: Gebruik social media stagneert
- Online
- 16 okt 2013 @ 11:11
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 16 okt 2013 @ 11:11
- Redactie Online
Consumenten vinden media nu minder betrouwbaar dan een jaar geleden. Dat blijkt uit het ‘Social Media Impact (#sming13)’ onderzoek van de ING naar het gebruik en de impact van social media, online media (o.a. nieuwssites) en traditionele media (o.a. tv, radio en dagbladen). Het vertrouwen in de media nam ten opzichte van 2012 met gemiddeld 8% af. Jongeren vinden daarbij online- en social media betrouwbaarder dan ouderen. Voor het eerst blijkt dat het gebruik van social media in Nederland stagneert. Het gebruik van online media neemt zelfs af.
Het vertrouwen in media, zo blijkt uit het onderzoek, is in 2013 scherp gedaald ten opzichte van 2012. Er lijken verschillende oorzaken te zijn voor deze daling. Mogelijk zijn consumenten op dit moment in het algemeen onzekerder en wantrouwender. Dat wantrouwen kan het gevolg zijn van een aantal internethypes en incidenten waarbij media ook een belangrijke rol speelden. De afname in consumentenvertrouwen (-32 in 2012 en -38 in 2013 in een vergelijkbare periode, bron: CBS) en ook de perceptie dat media negatiever zijn geworden is wellicht van invloed op het vertrouwen dat consumenten hebben in de media.
Social media zorgen bij kwart jongvolwassenen voor gedragsverandering
De impact van berichtgeving op social media, online nieuwssites, peer platforms en websites van organisaties neemt af naarmate men ouder wordt. Zo zorgen social media bijvoorbeeld bij 24% van de jongvolwassenen voor gedragsverandering tegen 17% bij volwassenen en 7% bij ouderen. Jongeren zijn vaker aanwezig op social media en de verschillende platformen dan ouderen. Bovendien hebben zij meer vertrouwen in social- en online media dan ouderen.
Voor het eerst sinds de opkomst van social media constateert ING dat het gebruik ervan stagneert. Het gebruik van social media platforms is in de breedte vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van een jaar geleden, maar Facebook gebruik vertoont nog een lichte groei. Facebook is bovendien net als vorig jaar het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Jong volwassenen (18 – 34 jaar) gebruiken social media meer dan volwassenen en ouderen.
Van de online platforms worden online nieuwssites (zoals Nu.nl) het meest gebruikt (56% gebruikt deze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52%). Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder gebruikt. Overall is het gebruik van online media ten opzichte van 2012 afgenomen.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing