Tabletprestaties van online fashionshops doorgemeten
- Online
- 26 nov 2013 @ 08:00
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - E-commerce
- 26 nov 2013 @ 08:00
- Redactie Online
Online performance marketingbureau Quisma (Quality Internet Services & Marketing) heeft acht veelbezochte e-commerce-sites uit één industrie - in dit geval fashion - vergeleken en beoordeeld. De aanleiding voor dit onderzoek was de opkomst van tablets en de grote invloed op online aankopen. In het scoremodel van Quisma brengt adidas het er met een score van 86,84% het beste af, H&M scoort met 66,6% het minst goed, aldus het persbericht. De tabletprestaties zijn op vier prestatiegebieden onderzocht.
Alle onderzochte onlineshops beschikken volgens het onderzoek over goede tabletoplossingen, maar de verschillen zijn soms groot. Vooral de kwaliteit van de homepage, de etalage van iedere site, verschilt sterk.
De tabletperformance van acht veelbezochte fashion-etailers met een eigen site in Nederland:
- adidas 86,84%
- Zalando 86,66%
- Nike 86,36%
- Hugo Boss 82,79%
- Boohoo 81,74%
- Dress for less 74,34%
- Zara 69,00%
- H&M 66,60%
Inkoopwaarde tabletwinkelmand 20% hoger dan smartphones
Voor de berekening van het eindresultaat werden vier prestatiegebieden onderzocht, die elk een ander gewicht kregen: de homepage (40%), productinformatiepagina’s (30%), de winkelmand (15%) en de check-out (15%). Deze vier gebieden samen vormen de belangrijkste onderdelen van een onlineshop. Het Quisma-scoremodel werd ontwikkeld op basis van websitetests en -audits. Van tablets is bekend dat de conversiepercentages gemiddeld hoger liggen met relatief grotere winkelmandbedragen. Uit het onderzoek 'Mobile Commerce in Deutschland 2012' bleek dat de gemiddelde inkoopwaarde van een tabletwinkelmand ongeveer 20% hoger ligt dan die van desktops en zelfs ongeveer 40% hoger dan die van smartphones.
André Schimmel, managing director Quisma Nederland, in het persbericht: ‘In het algemeen viel de performance van de online fashionshops ons niet tegen. In veel gevallen zouden relatief eenvoudige aanpassingen kunnen leiden tot veel betere prestaties. We weten welke problemen tabletsurfers tegenkomen. Naast de langere laadtijd van websites ervaren zij vaak problemen op het gebied van usability, gebrekkige functionaliteit en verkeerde weergave. Daar hebben wij ons onderzoek op afgestemd.’
Homepage het slechtst
Uit de analyse bleek dat de websites elkaar het minst ontlopen op de punten productinformatiepagina en check-out. Bovendien waren de tabletresultaten op die terreinen in alle gevallen ruim voldoende. De analyse van de winkelmand liet veel tegenstellingen zien en uitgerekend de homepage scoorde veelal ondergemiddeld: zes van de acht onlineshops hebben voor deze pagina hun slechtste of één na slechtste resultaat behaald.
Werk aan de winkel
Schimmel: ‘Er is duidelijk werk aan de winkel voor een aantal van de onderzochte partijen, juist omdat e-commerce via tablets zo’n hoge vlucht neemt. Voor Quisma zijn de uitkomsten van dit tabletonderzoek een goede aanleiding om met een aantal retailers in gesprek te gaan en de mogelijkheden door te nemen om de resultaten in tablet performance
te verbeteren.’
quisma.nl
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- e-commerce
- Dress for less
- online
- retail
- Zara
- Hugo Boss
- tablet
- Quisma
- Nike
- onderzoek
- Zalando
- adidas
- Boohoo
- fashion
- H&M
- website
- mobile
- scoremodel
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing