Respondenten online onderzoek willen mobiel invullen

Respondenten online onderzoek willen mobiel invullen
  • Online
  • 3 dec 2013 @ 08:43
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

In 2013 hebben deelnemers aan onderzoekpanels drie keer zo vaak vragenlijsten ingevuld op hun mobiele telefoon als in 2012, aldus het persbericht over het jaarlijkse onderzoek van online onderzoeksbureau MWM2 onder 1.200 panelleden. Wanneer vragenlijsten ook op mobiele telefoons af te nemen zijn, zorgt dit voor meer bereidwilligheid om deel te nemen aan het onderzoek. Dit leidt tot een hoger aantal respondenten en kwalitatief betere onderzoeksresultaten, stelt MWM2.

Het aantal mobiele invullers is ten opzichte van het onderzoek uit 2012 gestegen van 9 procent in 2012 naar 27 procent. Hoewel het gebruik van mobiele telefoon stijgt, loopt de onderzoekswereld op dit gebied achter, vervolgt het persbericht. Voorheen werden vragenlijsten ingericht op afname van laptop of pc, terwijl mobiel gebruik toeneemt. ‘Als een nieuwe technologie zich aandient is het noodzakelijk dat marktonderzoek er iets mee doet om de juiste mensen te kunnen blijven bereiken’, zegt Matthijs Wolters, research director van MWM2. ‘Als onderzoeksbureaus de mobiele opmars blijven negeren, zal een substantiële groep respondenten niet meer worden bereikt, waardoor onderzoeksresultaten gekleurd worden.’

Gemiste kans onderzoekers
98 procent van het verrichte en aangeboden online onderzoek gaat er van uit dat de respondent het onderzoek op een pc of tablet invult. Het onderzoek van MWM2 laat zien dat een vijfde van de panelleden afhaakt als de lijst niet geschikt is voor mobiel. Terwijl maar liefst 55 procent van de panelleden aangeeft meer bereid te zijn om de vragenlijst in te vullen wanneer deze direct op hun mobiel te openen is. ‘Onderzoekers missen dus een enorme kans door hun vragenlijsten niet af te stemmen op de mobiele gebruiker’, vervolgt Wolters in het persbericht. ‘We zien vaak te lange vragenlijsten voor de mobiele telefoon, die slecht te lezen zijn en visueel niet afgestemd zijn op de mobiele behoefte.’
Ook het tabletgebruik is stevig in opmars. Van de ondervraagde panelleden gaf 34 procent aan dat zij voor zowel het gebruik van e-mail als het invullen van vragenlijsten het liefst de tablet gebruiken.
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken