Consument is portemonnee met pasjes zat

Consument  is portemonnee met pasjes zat
  • Online
  • 10 apr 2014 @ 10:43
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online betalenApps

Zestig procent van de Nederlanders ergert zich aan de grote hoeveelheid pasjes in de portemonnee. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van PasNL. De gemiddelde Nederlander heeft acht pasjes in zijn portemonnee, terwijl een derde slechts één tot drie passen acceptabel vindt. Nog eens een kwart heeft liever helemaal geen pasjes in de portemonnee. Tegelijkertijd vindt bijna iedereen het vervelend als ze daardoor korting of voordeel mislopen. Consumenten geven daarom de voorkeur aan een app.

Het onderzoek vond in februari plaats onder 513 Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder. Consumenten die er bij de kassa achter komen dat ze hun pasje niet bij zich hebben en daardoor korting of spaarpunten mislopen, vinden dat vervelend. Tegelijkertijd zijn ze niet blij met de grote hoeveelheid plastic passen in hun portemonnee en geven de voorkeur aan een app. Naast bankpassen heeft een vrouw gemiddeld bijna zes pasjes en een man vier en een half pasje bij zich. Het gaat dan om kortings-, leden- en voordeelpasjes. Te veel, vindt 65 procent van de vrouwen en 59 procent van de mannen.

Pasjes thuis laten of weigeren
Vier van de tien consumenten heeft ook pasjes die ze thuis bewaren. De helft van deze groep doet dit omdat ruimte in de portemonnee ontbreekt en 18 procent vergeet weleens zijn pasje mee te nemen. Een kwart kwam de afgelopen maand een of meerdere keren bij de kassa tot de ontdekking dat het kortingspasje nog thuis lag. Jan-Alix Kruizinga, Commercieel Directeur van loyalty-expert DataBase Fulfilment (DBF): ‘Klantloyaliteit komt op deze manier in het nauw en dat is gevaarlijk voor de detailhandel. Tweeëntachtig procent van de Nederlanders geeft aan weleens een kortingspas te weigeren en een derde weigert zelfs vaker passen dan dat ze die accepteren. Daar valt nog een hoop te winnen en dat kan gelukkig ook.’

App als oplossing
Het einde van de plastic pas in de portemonnee lijkt slechts een kwestie van tijd. Zo’n 70 procent van de Nederlanders met een smartphone zou graag gebruikmaken van een app die alle pasjes in de portemonnee vervangt. DBF lanceerde eind vorig jaar zo’n app, PasNL, voor iPhone en Android. Consumenten zetten daarmee de pasjes in hun smartphone. Doordat consumenten hun telefoon tegenwoordig vrijwel altijd bij zich hebben, zal het gebruik ervan hoger zijn dan met de traditionele plastic pasjes. Kruizinga: ‘Voor de detailhandel is het aantal mogelijkheden groter en effectiever. Tegen hele lage kosten kunnen alle pashouders in één keer worden bereikt met een aanbieding. Dat kan gepersonaliseerd, rechtstreeks gericht op de specifieke doelgroepen.’


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken