Kapotte smartphone wordt steeds vaker gerepareerd

Kapotte smartphone wordt steeds vaker gerepareerd
  • Online
  • 3 apr 2014 @ 11:02
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Mobile

Nederland telt momenteel 8,5 miljoen smartphone-bezitters. Hoewel belangrijke introducties zoals 4G nog steeds voor verkooppieken zorgen, is het telkens aanschaffen van een nieuw toestel niet meer vanzelfsprekend. Een goede smartphone kan makkelijk vier jaar mee. En repareren is steeds vaker een serieuze optie.

‘Hoewel er helaas geen exacte cijfers voor handen zijn, durven wij te stellen dat de markt voor het repareren van smartphones en tablets de afgelopen twee jaar sterk is gegroeid. Smartphones worden zeer intensief gebruikt en lopen daardoor nu eenmaal af en toe schade op. Met een eenvoudige reparatie kan een goede smartphone makkelijk vier jaar mee. Dat bespaart consumenten niet alleen veel geld, maar past ook bij een duurzame samenleving', aldus René Smit van The Fixables.

Trends
De smartphone-reparateurs van The Fixables verklaren aan de hand van een aantal  trends waarom smartphones tegenwoordig langer mee gaan en waarom het populairder wordt om de levensduur van het apparaat te verlengen met een opknapbeurt of reparatie. Terwijl de hardware-innovaties elkaar voorheen razendsnel opvolgden, vinden de belangrijkste verbeteringen voor consumenten nu plaats binnen de besturingssoftware en de apps. Smit: 'Volgens onderzoekbureau Gartner is het daardoor makkelijker geworden om met een ouder toestel toch ‘up to date’ te blijven. Het loont dan ook om een telefoon indien nodig te laten repareren, om zo de levensduur te verlengen.'

Prijsbewust
Steeds meer smartphones worden simlockvrij gekocht. In 2013 schafte ruim een derde (37 procent) van alle Nederlandse smartphone-kopers een simlockvrij toestel aan, ten opzichte van 26 procent in 2012. Omdat zij na afloop van hun contract niet ‘automatisch’ een nieuw toestel krijgen aangeboden, zijn zij vaker geneigd voor een reparatie te kiezen. Prijsbewuste consumenten verkiezen reparatie boven nieuwkoop: Het marktaandeel van smartphones uit het middensegment (300 tot 500 euro) is in 2013 gestegen van 19 naar 28 procent. Dit gaat ten kosten van de smartphones uit de duurste categorie, waarvan het marktaandeel daalde van 60 naar 52 procent. Zo blijkt uit de gegevens van Gartner. The Fixables zien dat deze prijsbewuste consumenten ook gevoeliger zijn voor het kostenvoordeel dat reparatie oplevert boven nieuwkoop.

Schimmige winkeltjes
Repareren wordt steeds toegankelijker. Tot een paar jaar geleden was het alleen mogelijk een smartphone te laten repareren bij schimmige winkeltjes, via web shops of met tussenkomst van een provider of verzekeraar. De bezitter was zijn smartphone dan vaak wekenlang kwijt. Nu komen er steeds meer betrouwbare, professionele en transparante reparateurs op de markt, die reparaties binnen een dag en zonder afspraak uitvoeren, wat de toegankelijkheid voor consumenten ten goede komt. Smit tot slot: ‘Repareren is groen en goedkoop. Als gevolg van de duurzaamheidsrevolutie, maar ook ingegeven door de economische crisis, is het repareren van goederen aan een opmars bezig. Van kleding en meubels tot witgoed en auto’s: repareren is populair. Ook smartphones profiteren van deze trend.’
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken