Zakelijk gebruik Instagram bij marketeers onbekend

Zakelijk gebruik Instagram bij marketeers onbekend
  • Online
  • 15 mei 2014 @ 13:40
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • M-commerceSocial media

Wat op 6 oktober 2010 begon als een nieuwe mobiele foto-app groeide in 3,5 jaar tijd uit tot een wereldwijd populair foto- en videonetwerk met meer dan 200 miljoen gebruikers. Ook in ons land is Instagram aan een opmars bezig en nu al meer dan 1,5 miljoen gebruikers. Ruim een half miljoen mensen gebruikt Instagram dagelijks. Ook voor merken biedt dit dus kansen. Kansen die marketeers nog niet op het netvlies hebben.

Om het zakelijke gebruik toe te lichten, publiceerde Likeconomics een uitgebreid overzicht van de mogelijkheden van Instagram. Uit Social Media Onderzoek 2014 van Newcom Research & Consultancy blijkt dat in Nederland 536 duizend mensen Instagram dagelijks gebruiken (+ 347% in vergelijking met 2013). Ook onder jongeren van 15-19 jaar is Instagram bijzonder populair, met 400 duizend gebruikers. Facebook is trouwens nog steeds verreweg het populairste sociale netwerk met 8,9 miljoen Nederlandse gebruikers in totaal en vrijwel alle jongeren gebruiken dit netwerk.

Grote Amerikaanse bedrijven
Uit onderzoek van TrackMaven blijkt dat 22,4 procent van de Fortune 500 (de 500 grootste Amerikaanse bedrijven gemeten naar omzet) een officieel account heeft op Instagram. Instagram wordt voornamelijk gebruikt door luxe merken in de entertainment, travel, fashion en livestyle branche.

De 15 grootste Nederlandse merken op Instagram
Nederlandse merken zijn nog nauwelijks actief op Instagram. Dit blijkt ook uit recent onderzoek van WhizPR waaruit blijkt dat slechts 14 procent van de onderzochte marketeers van plan is om Instagram zakelijk te gaan inzetten. Alleen Tumblr scoort lager met 13 procent Als we naar de grote Nederlandse merken op Instagram kijken, blijkt dat deze nog niet massaal een Instagram account hebben. Uit eigen onderzoek van Likeconomics (meetdatum 30 april 2014) blijkt dat dit de 15 grootste Nederlandse merken op Instagram zijn:
1. Scotch Official – 36.293 volgers
2. G-Star RAW – 26.024
3. KLM – 25.832 volgers
4. Vogue NL – 18.429 volgers
5. Red Wing Amsterdam – 18.197 volgers
6. AFC Ajax – 17.580 volgers
7. Donald Duck Weekblad – 16.073 volgers
8. VT Wonen – 13.683 volgers
9. 101 Woonideeën – 11.884 volgers
10. Baskets Amsterdam – 11.607 volgers
11. Linda Magazine – 11.278 volgers
12. TW Steel – 10.550 volgers
13. De Bijenkorf – 9.426 volgers
14. 3FM – 8.412 volgers
15. Heineken – 7.846 volgers

Naast deze merken zijn ook de TV-programma’s The Voice en The Voice Kids populair met beide ruim 14.000 volgers. Dit valt in het niet bij het aantal volgers van de populairste Nederlandse personen zoals Doutzen Kroes (1,4 miljoen) , Tiesto (796k), Robin van Persie (441k) , Fotograaf Eelco Roos (412k), Afrojack (412k), Armin van Buuren (247k) en Nicolette van Dam (157k). Uiteraard zitten hier ook veel internationale volgers tussen.

De voordelen van Instagram voor bedrijven
Een veel en snel groeiend aantal gebruikers alleen is geen goede reden om te beginnen met marketing op Instagram. Waarom is het voor bedrijven dan wel interessant om aanwezig te zijn Instagram? Allereerst is het belangrijk om te weten dat je op Instagram in berichten niet direct kan linken en doorverwijzen naar externe sites. Dit maakt het dus moeilijker direct verkeer te genereren. Alleen in je bio kan je een link naar een site naar keuze opnemen. De ROI is daardoor moeilijker te meten dan bij andere netwerken zoals Facebook, Twitter of Pinterest. Toch kent Instagram ook voordelen. De voordelen van Instagram voor bedrijven op een rij.

  • Creëren van bereik, merkbekendheid en merkvoorkeur. Instagram wordt door de meeste voorlopers op dit gebied vooral ingezet als een brandinginstrument.
  • Het showen van je ‘Community and Culture’ waarbij merken laten zien hoe het is om te werken bij het bedrijf. In dit artikel worden enkele B2B bedrijven, waaronder Oracle en VMCare, uitgelicht die Instagram hiervoor inzetten.
  • Naast deze twee bovenstaande indirecte effecten blijkt uit een studie van Olapic dat het inzetten van Instagram-fotogalerieën op productpagina’s leidt tot een toename van 5 procent in overall conversie.
  • Directe sales: het is via een omweg mogelijk om sales te genereren via Instagram. Zo laat het fashionmerk Fox & Fawn Bushwick zien. Gebruikers moeten eerst met de winkel bellen om hun (betaal)gegevens, telefoonnummer en Instagram account door te geven. Vervolgens kunnen ze onder iedere foto met de reactie ‘Ring me’ het item bestellen.

Succesvol voorbeeld Ikea Noorwegen
Ikea Noorwegen wilde hun catalogus beschikbaar maken via social media. Om dit te realiseren riepen ze hun Instagram en Facebook-volgers op om een foto te maken van hun favoriete product uit de catalogus en deze op Instagram te plaatsen met een speciale hashtag. Hier was een winactie aan gekoppeld. Het resultaat: binnen vier weken was de gehele collectie gefotografeerd en beschikbaar op Instagram.
 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken