Europese e-commerce groeit met 16 procent

Europese e-commerce groeit met 16 procent
  • Online
  • 18 jun 2014 @ 10:38
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

Omzet Europese e-commerce groeide met 16,3% In 2013 groeide de Europese online omzet van B2C producten en diensten met 16,3% naar € 363,1 miljard. De EU28 behaalde daarbinnen een e-commerceomzetaandeel van € 318,1 miljard. Dat is 87,6% van de totale Europese B2C e-commerce omzet, een groei van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar.

Dit blijkt uit het nieuwe Europese B2C E-commerce Rapport 2014 dat gisteren werd gelanceerd tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona. Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing waar Thuiswinkel.org in participeert. De Europese e-commercecijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerceverenigingen en GfK. Het rapport is mede mogelijk gemaakt door GlobalCollect, Informatica,RichRelevance en Salesupply.

Wijnand Jongen, voorzitter van de Executive Committee van Ecommerce Europe: “In 2014 verwachten we een online omzet van € 425,5 miljard. En tegen het einde van 2016 denken we dat de Europese B2C e-commercemarkt gestegen is tot een omzet van ongeveer € 625 miljard. De verwachte groei komt tot stand door hogere bestedingen in de gevestigde landen en een toename van het aantal e-shoppers in de opkomende landen.”
Ook dit jaar zijn de landen met de grootste omzet op het gebied van e-commerce het Verenigd Koninkrijk (€ 107,1 miljard), Duitsland (€ 63,4 miljard) en Frankrijk (€ 51,1 miljard). Het totaal van € 221,6 miljard van deze drie landen is samen goed voor 61% van de totale Europese B2C e-commercesector en 69% van de EU28.

E-commerce zeer belangrijke drijver voor Europese economie

Het totale bruto binnenlands product (BBP) van Europa wordt in 2013 geschat op ongeveer € 16,4 triljoen, waarvan 79,5% afkomstig is van de EU28. Ecommerce Europe schat het Europese aandeel van de B2C interneteconomie, de eGDP-index, op 2,2%, een aandeel dat naar verwachting in 2016 verdubbeld zal zijn en in 2020 zelfs verdrievoudigd.
Ecommerce Europe schat het aantal B2C webwinkels eind 2013 op zo’n 650.000. Voor de komende jaren wordt een toename van nieuwe B2C webwinkels in Europa verwacht, waarmee het totaal aantal webwinkels jaarlijks met zo’n 15 tot 20% zal toenemen. Naar verwachting creëert de B2C e-commercesector, direct en indirect, ruim 2 miljoen banen. Aangezien e-commerce nog altijd groeiende is, zal ook dit aandeel verder stijgen.
De Europese e-commercemarkt groeit fors. Ecommerce Europe schat het aantal B2C pakketten dat aan consumenten wordt verzonden, zowel nationaal als over de grens naar andere Europese landen, op 3,7 miljard.
Europese regio’s ontwikkelen zich verschillend
B2C e-commerce geldt als een van de voornaamste drijvers van de Europese economie. Er zijn echter grote verschillen tussen de ontwikkeling van de volwassen markten in Noord- en West-Europa en de ontwikkelingen van de opkomende landen – die met een grote inhaalslag bezig zijn – in Zuid-, Centraal en Oost-Europa.

West-Europa (het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, de Benelux en Ierland) vertegenwoordigt € 177,7 miljard (49,0%) van de totale Europese e-commercemarkt en is daarmee nog altijd de regio met de hoogste B2C e-commerceomzet in Europa.
Centraal-Europa, met o.a. Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, is de op een na grootste e-commerceregio van Europa, met € 93,2 miljard (25,7%). Duitsland is het op een na grootste e-commerceland van Europa en de drijvende factor in de regio.
In 2013 verstevigde Zuid-Europa, met o.a. Spanje, Italië, Portugal, Griekenland en Turkije, haar derde positie met een omzet van € 40,8 miljard. Dit is een aandeel van 11,2% in de totale e-commercemarkt van Europa.
Noord-Europa, met Zweden, Denemarken, Finland, Noorwegen, IJsland en de Baltische Staten, staat op de vierde plaats, met een omzet van € 32 miljard, en daarmee een marktaandeel van 8,8%.
Oost-Europa, met Rusland voorop, laat een spectaculaire e-commercegroei zien van 47,4%. Hierdoor kwam de omzet in 2013 uit op € 19,3 miljard, wat een marktaandeel van 5,3% betekende.

Azië-Oceanië heeft ’s werelds grootste B2C e-commercemarkt
Ecommerce Europe heeft ook de eerste resultaten uit haar Global B2C E-commerce Report, dat in het najaar van 2014 wordt uitgebracht, gepubliceerd in het European B2C E-commerce Report 2014. Hierin wordt de Europese B2C e-commerce markt vergeleken met andere continenten en regio’s.
In 2013 had Azië-Oceanië de grootste B2C e-commercemarkt van producten en diensten ter wereld. Dit komt voor een groot deel door de grote Chinese markt, aangezien deze ook C2C cijfers bevat. Dat komt doordat het midden- en kleinbedrijf op het platteland via consumentenaccounts op populaire marktplaatsen als C2C staat geregistreerd. Zij verkopen als B2C, maar onder de noemer van C2C.
Met een B2C e-commerceomzet van € 406,1 miljard (+16,7%) was de markt van Azië-Oceanië groter dan die van Europa (€ 363,1 miljard, +16,3%) en Noord-Amerika (€ 333,5 miljard, +6,0%). Het Midden-Oosten en Noord-Afrika (MENA) groeide dit jaar het snelst met 32,6% tot € 11,9 miljard, gevolgd door Latijns-Amerika, dat groeide met 24,6% naar € 37,9 miljard.

 


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken