[Nieuwe Helden] LabelFinder

[Nieuwe Helden] LabelFinder
  • Online
  • 17 jun 2014 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ConsumentenWinkelenWebwinkel

Via het online moderetail platform TheLabelfinder krijgen consumenten meteen te zien in welke winkels zij hun favoriete merk(en) kunnen kopen. Bij het platform zijn nu ongeveer achtduizend winkels in Nederland aangesloten. Business Development Manager Jacco Bos wil met een omnichannel-aanpak ‘meer in de volksmond komen te liggen en de conversie van modelabels en winkels opstuwen.

Ieder merk heeft een website en op die manier is de dichtstbijzijnde winkel door de liefhebber altijd snel te vinden, zo zou je zeggen. Toch is dat volgens Jacco Bos (25) in de praktijk niet altijd eenvoudig. Belangrijker is dat merken zich volgens Bos graag aanmelden voor LabelFinder om hun ‘verkoopcirkel’ online te vergroten. ‘We werken nu bijvoorbeeld al samen met grote namen zoals Textilia, Schoenvisie en Bengels die onze website via een widget op hun eigen website aanbieden. Zij bouwen daardoor hun database uit en bieden hun bezoekers de mogelijkheid naar modelabels en winkels te zoeken waardoor de bij ons geregistreerde merken en winkels via verschillende websites gevonden kunnen worden’, zo licht Bos toe. De inschrijving op het platform is gratis, pas als je een uitbreidingspakket aanschaft dan hangt daar een prijskaartje aan [afhankelijk van het pakket variërend van 420 tot 960 euro, red.] Met dit uitbreidingspakket wordt de winkel via Google gevonden door de zoekcombinatie van merk en stad. Hierdoor genereert LabelFinder nieuwe klanten richting de winkel. LabelFinder bestaat inmiddels ruim vier jaar. De Nederlandse markt werd in april 2013 betreden door het van oorsprong Duitse bedrijf. De jonge business developmentmanager
werkt dan ook veel vanuit het hoofdkantoor in Berlijn. In Duitsland geniet het modeplatform volgens Bos inmiddels grote bekendheid en dat komt vooral door de aansprekende resultaten. ‘De klanten die bij ons het premium pakket hadden aangeschaft, boekten een conversieverhoging van gemiddeld 15 procent. Dat hebben we onderzocht bij 75 winkels die van onze diensten gebruikmaken’, zo vertelt Bos.

Merkwaarden laden
In Duitsland mag LabelFinder dus successen vieren, in Nederland zit het nog in de opbouwfase. ‘We liggen nu nog te weinig in de volksmond. We willen onszelf daarom online nog beter positioneren om onze klant daar op te halen en vast te houden’, zo ontvouwt Bos de kern van de bedrijfsstrategie. Het spreekt in dit geval voor zichzelf dat LabelFinder zich in eerste instantie op de B2B-markt richt. Daarvoor heeft het Fuse Communications ingeschakeld, vooral om de merkwaarden te laden. ‘We bieden gedegen informatie, de winkeleigenaar wordt in de gelegenheid gesteld om zijn multichannel bedrijfsvoering uit te breiden en daardoor nieuwe klanten te genereren en we bieden een stukje beleving.’ Die beleving moet mede gaan bestaan uit een eigen facebookpagina waarop klanten bijvoorbeeld ervaringen met elkaar kunnen uitwisselen. Hij benadrukt dat LabelFinder de hele markt bestrijkt. ‘Ja, van C&A tot Prada. We zijn er voor ieder merk op modegebied.’ Bos ervaart dat het de e-commerce van winkeliers opstuwt. ‘Het ondersteunt elkaar en bedreigt elkaar niet. ‘Via ons hebben modelabels en winkels een extra online etalage erbij.’

Kostenbesparende oplossing
‘De StoreFinder is het nieuwste product van LabelFinder. Het is een kostenbesparende oplossing voor elk modelabel, dat als doel heeft zijn potentiële klanten te informeren over hun verkooppunten. De gegevens worden niet meer alleen door het modelabel zelf bijgehouden, maar ook door de winkeleigenaren en het daarvoor verantwoordelijke team bij LabelFinder. Zo wordt er een StoreFinder weergegeven op de website van het modelabel via de database van LabelFinder.’

tekst Wout Maas

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 11 (3 juni 2014).

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken