Sanne Reusch wint Swocc Scriptieprijs

Sanne Reusch wint Swocc Scriptieprijs
  • Online
  • 26 jun 2014 @ 10:54
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Online advertising

Sanne Reusch (25) is verkozen tot winnares van de Swocc Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. De UvA-studente deed onderzoek naar gesponsorde reclame op blogs. Het levert haar 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag zij haar onderzoek 9 september presenteren op het SWOCC Symposium.

De scriptie van Reusch onderzoekt in hoeverre een waarschuwing voor gesponsorde blogs van invloed is op de herkenning van het merk en de mening over het merk en de blog. Sinds 1 januari 2014 is door de Stichting Reclame Code vastgelegd dat adverteerders transparant moeten zijn over het gebruik van verborgen beïnvloedingspogingen op sociale media. Het onderzoek van Reusch is daardoor zeer relevant.

Naast de relevantie van de scriptie, was de jury erg te spreken over de opzet en uitvoering van het onderzoek. ‘Zowel expliciete als impliciete beïnvloeding werden onderzocht en daarbij is het verhaal ook nog eens heel helder en wetenschappelijk verantwoord opgeschreven’, aldus juryvoorzitter professor Peter Neijens. De resultaten zijn daarnaast ook nog eens direct te gebruiken in de praktijk, waardoor de scriptie perfect aansluit bij de missie van Swocc. Zo is een belangrijke conclusie uit de studie dat marketeers niet bang hoeven te zijn voor de gevolgen van waarschuwingen: deze zorgen juist voor een betere merkherkenning en beïnvloeden de mening over het merk niet.

Naast Peter Neijens bestond de jury dit jaar opnieuw uit vier experts op het gebied van merken en communicatie, afkomstig uit wetenschap en praktijk: Christian Burgers (VU), Guda van Noort (UvA), Marieke van den Berg (Roorda Reclamebureau) en Tijs Timmerman (Heineken). Burgers en Van den Berg zijn dit jaar nieuwe namen in de jury. De jury beoordeelde afzonderlijk de ingezonden scripties, dit jaar afkomstig van studenten van de Universiteit van Twente, Universiteit van Amsterdam en Radboud Universiteit Nijmegen.

Het is de vierde keer op rij dat Swocc (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 9 september 2014. Sanne Reusch zal daar één van de negen sprekers zijn.

Meer info: www.swocc.nl
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken