Social media drijvende kracht achter contentconsumptie Generatie Y

Social media drijvende kracht achter contentconsumptie Generatie Y
  • Online
  • 5 jun 2014 @ 08:20
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • ContentBig dataSocial media

De Europese generatie Y (18 tot 36 jaar) gebruikt minder kanalen voor nieuwe content dan generatiegenoten uit de Verenigde Staten. Marketeers weten inmiddels dat het produceren van een grote constante stroom content geen duurzame of effectieve manier is om klanten uit generatie Y te benaderen. Omvang is dus niet belangrijk, maar het creëren van de juiste content en consistente aanlevering ervan - waar de klant ook is - wel.

Generatie Y vertrouwt in eerste instantie op sociale netwerken voor nieuwe content, op grote achterstand gevolgd door online en gepersonaliseerde newsfeeds. Dit blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek verricht door SDL.

Contentexplosie
In deze contentexplosie is de digitaalvaardige generatie Y voortdurend bezig met content en informatie. Europese consumenten in de leeftijd van 18 tot 36 kijken gemiddeld 36 keer per dag op hun smartphone, tegenover 43 keer per dag voor dezelfde groep in de Verenigde Staten. Dit geeft aan dat een e-mail gericht aan iemand uit generatie Y doorgaans dezelfde dag of zelfs nagenoeg op het moment van verzenden wordt bekeken. Personen uit generatie Y nemen voortdurend content tot zich. Vervolgens maken zij hierin onderscheid en delen ze relevantie informatie via sociale kanalen. Het is daarom belangrijk content aan te bieden via het juiste sociale platform en op de juiste manier.

Overige opvallende onderzoeksresultaten:

  • Generatie Y omarmt merken op social media: vijf van de zes personen van generatie Y geven aan via social media een connectie te hebben met ondernemingen.
  • Europese markten gebruiken minder kanalen voor nieuwe content: generatie Y consumeert nieuwe content vooral via sociale netwerken, op grote afstand gevolgd door online en gepersonaliseerde newsfeeds, e-mail en zoekmachines. In het Verenigd Koninkrijk (52%), Nederland (38%) en Duitsland (44%) is Facebook het populairste platform voor nieuwe content, gevolgd door YouTube en Twitter.
  • Social media haalt e-mail in: generatie Y deelt via social media gemiddeld zes stuks content per dag. Hiermee is e-mail (met vijf stuks per dag) voorbijgestreefd door social media.
  • Hypertargeting is de nieuwe norm: generatie Y verwacht dat content op maat aan hen en hun behoeften is aangepast, of het nu gaat om gepersonaliseerde sociale netwerken, aanpasbare newsfeeds of muziekstreams die zich constant aanpassen aan hun veranderende voorkeuren. Van de respondenten geeft 71 procent aan eerder te luisteren naar op het individu gerichte muziekstreams, zoals Spotify, dan naar niet-gerichte muziekopties, zoals radio.
  • Snel reageren is een must: generatie Y vindt snelle antwoorden belangrijk in het contact of communiceren met ondernemingen. Uit het onderzoek blijkt een voorkeur voor benaderingen die tot directe bevrediging leiden, zoals online technische ondersteuning via chat.

Betrokkenheid
Paige O’Neill, CMO van SDL: ‘De klanten van vandaag gebruiken een breed spectrum online en offline kanalen om een bepaald niveau van betrokkenheid aan te gaan, te staken, opnieuw op te pakken of hierin te wisselen. Dit betekent dat zij zeer individuele aankooptrajecten bewandelen. Ons onderzoek toont aan dat social media voor generatie Y het voorkeurskanaal bij uitstek is, wat brede implicaties heeft voor de marketingactiviteiten van merken die vertrouwen en relaties willen opbouwen met deze belangrijke demografische doelgroep. Wij kunnen content nu contextueel creëren en aanbieden, waardoor content daadwerkelijk in staat zal zijn de klant te vinden.’

Resultaten
De resultaten van dit onderzoek zijn het onderwerp van het derde rapport van SDL in de serie 'Five Truths for Future Marketers', met de titel: 'Content Finds the Customer'. Dit rapport helpt marketeers bij data-analyse en bij het achterhalen welke content het beste werkt, inclusief de beste manier om content aan de doelgroep te presenteren.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd afgenomen onder ruim 1800 leden van generatie Y (leeftijd van 18 tot 36) wereldwijd, met ruim 300 respondenten per land, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Noorwegen, Duitsland en Nederland. Het onderzoek werd tussen januari en april 2014 uitgevoerd. De eerste dataset werd verzameld onder ruim 300 personen uit generatie Y, uitsluitend afkomstig uit de Verenigde Staten.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken