Social media en marketing steeds belangrijker voor cco

Social media en marketing steeds belangrijker voor cco
  • Online
  • 26 jun 2014 @ 11:58
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Internationaal communicatie adviesbureau Weber Shandwick en executive search bureau Spencer Stuart, hebben in een gezamenlijk onderzoek onder cco’s van de grootste bedrijven over de hele wereld, waaronder ook Nederland, gekeken naar hun rollen, verantwoordelijkheden en meningen in onze steeds veranderende samenleving. Dit is het vijfde jaar dat ‘The Rising CCO’ onderzoekt hoe de verantwoordelijkheden van cco’s zich ontwikkelen in de continu veranderende digitale en media gefragmenteerde samenleving.

Eén van de vele bevindingen was dat de cco’s wereldwijd steeds meer digitalisatie en social media toepassen in hun dagelijks werk en verantwoordelijkheden. Cco’s stellen dat zij, in vergelijking met eerdere jaren, veel meer digitale en social media-experts inhuren (73%) en dat ze meer relaties ontwikkelen met Twitter-influentials en bloggers (55%).

Social media blijft hoog op de agenda
Het overgrote deel van alle cco’s (91%) uit de verschillende regio’s van dit onderzoek verwachten dat social media het meest belangrijk worden voor hun communicatieverantwoordelijkheden. Daarnaast verwachten zij ook dat mobiel gebruik zal verhogen (73%) en dat de videoproductie omhoog gaat (69%).

‘Corporate communicatie verandert constant door de groei van sociale communicatie’, zegt George Jamison, hoofd corporate communicatie bij Spencer Stuart. ‘Sommige corporate teams zijn vooruitstrevend, terwijl andere teams de veranderingen nauwelijks bijhouden. Ons onderzoek laat zien dat cco’s heel hard werken om over de juiste tools te beschikken, te navigeren en sociaal te blijven in deze veranderende samenleving.’

Cco’s anticiperen een grote verandering in de toekomst
Veel cco’s (89%) zijn het eens dat de veranderingen in het medialandschap grote impact hebben op communicatiestrategieën, waarvan 28% een extreme en 51% een gemiddelde stijging verwacht. De impact voor corporate communicatie wordt gezien in het publiceren van eigen content. 90% van de cco’s hebben het publiceren van eigen content in hun portefeuille, waarvan 58% eigen content maakt en publiceert, 18% een uitgeverij proberen te worden en 14% het als alternatief overwegen.

Marketing en communicatie smelten samen
Cco’s hebben steeds meer marketingverantwoordelijkheden, er is een groei van 35% in vergelijking tussen 2012 en 2013. ‘De grootste reden dat marketing en communicatie samensmelten, is waarschijnlijk doordat de corporate en reputatie management samenkomst alsmaar groeit binnen de 500 meest vermogende bedrijven’, zei Leslie Gaines-Ross, hoofd reputatie strategie bij Weber Shandwick. De marketingmixstrategie van corporate en reputatie management valt op binnen public relations volgens 84% van de cco’s en 62% geeft aan dat public relations groeit in status.

Media-integratie word door cco’s gezien als effectief
Cco’s wereldwijd melden dat hun externe communicatie het meest gericht is op traditionele media (64%) in vergelijking met social media (36%) en ook anders worden ingezet. Cco’s vinden dat traditionele en social media even effectief zijn voor crisisbesluitvorming of communicatie (63%), het behouden van klanten (58%), het aantrekken van nieuwe klanten (54%) en voor bekendheid van nieuwe producten of diensten (50%). Traditionele media worden gezien als meer effectief voor bekendheid van financiële presentaties (76%) en voor promotie van leidinggevend personeel (54%), terwijl social media gezien worden als effectieve kanalen om nieuw talent aan te trekken (56%).

Regionale bevindingen:

  • De cco’s in Noord-Amerika en Azië zijn het eens dat de corporate communicatie branche de veranderingen in het medialandschap met succes hebben geïntegreerd.
  • De cco’s van alle regio’s uit deze studie verwachten dat social media het meest zal stijgen als communicatietool in de komende jaren. Al stellen de cco’s uit Azië dat ze denken dat de officiële websites van bedrijven het belangrijkste worden en de cco’s van Latijns-Amerika verwachten dat digitale communicatie management en video productie meer belangrijk zullen worden.
  • De cco’s van Europa en Latijns-Amerika zullen zich waarschijnlijk het meest gaan richten op marketing naast bestaande communicatie-activiteiten.
  • De cco’s in Noord-Amerika denken dat ze vooral zelf content gaan maken en publiceren. De cco’s uit Azië zijn het meest bezig met het proces om zelfstandige uitgeverijen te worden.
Size: 7.2M bytes Modified: 26 June 2014, 12:03
Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken