[boekrecensie] Het social media modellenboek

[boekrecensie] Het social media modellenboek
  • Online
  • 15 jul 2014 @ 10:16
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Social media hebben de afgelopen jaren korte metten gemaakt met Kotlers model van de vier P's. Er zijn talloze alternatieve modellen ontwikkeld, die de macht in meer of mindere mate bij de consument leggen. Dit heldere en toegankelijke boek is bestemd voor de marketeers en communicatiedeskundigen die aanvaard hebben dat social media niet meer weggaan en willen weten hoe ze in deze nieuwe sociale markt succes kunnen hebben.

Bart van der Kooi, social media consultant bij ClickQ, heeft alle bestaande social media modellen onderzocht en de meest bruikbare gecategoriseerd in dit boek.

De categorieënmodellen die ontwikkelingsfases benoemen in social media adoptie en die vertellen hoe je social media strategisch kunt implementeren benaderen social media vanuit het organisatieperspectief. Het succes van de gekozen aanpak wordt bepaald dankzij modellen die (de return on investment van) social media inspanningen meetbaar maken. Een schakel tussen het organisatieperspectief en het gebruikersperspectief vormt de categoriemodellen die de focus bepalen van organisaties richting gebruikers van social media. Het gebruikersperspectief staat centraal in de categoriemodellen die de social media activiteiten optimaal af helpen stemmen op de verschillende groepen gebruikers in de diverse kanalen en platformen die zij gebruiken.

Doordat modellen uit verschillende categorieën zijn gecombineerd in tien supermodellen, kan iedere marketeer een (super)model vinden dat aansluit op de mate van volwassenheid van de organisatie.


tekst Josee Koning

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken