Rijksmuseum start nieuwe campagne

Rijksmuseum start nieuwe campagne
  • Online
  • 22 sep 2014 @ 15:52
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het Rijksmuseum start vandaag online met een nieuwe campagne met een film van 1 minuut en 30 seconden die de magie van het Rijksmuseum laat zien. Ook zal de film in een 30 seconden versie drie weken lang op NPO en RTL te zien zijn en in een 1 minuut versie op CNN Nederland. De campagne heeft als doel om te laten zien dat het Rijksmuseum een plek is waar mensen zich verwonderen, waar ze geraakt worden en waar ze graag willen zijn.

Marjolijn Meynen, Hoofd Communicatie & Marketing Rijksmuseum: ‘Sinds de opening heeft het Rijksmuseum ruim 3.8 miljoen bezoeken gehad. Meer dan 50% van de bezoekers is Nederlands en 25% van onze Nederlandse bezoekers komt zelden of nooit in een museum. Dat is een enorm succes en wij hopen de komende jaren nog veel meer Nederlanders die nog niet zijn geweest te mogen verwelkomen.’

De campagne gaat over de schoonheid van de collectie en het gebouw, en over wat dat met de bezoeker doet. ‘De werktitel was ‘magie’, want dat is wat je voelt als je in het Rijksmuseum bent’, zegt Hans van Dijk, creatief directeur van Skipintro en al 13 jaar de vaste reclameman van het Rijkmuseum. ‘In de film probeer je datzelfde gevoel over te brengen. Dat is gelukt, denken we, vooral doordat alles wat je ziet echt is. Bij gebouw en collectie is dat vanzelfsprekend, maar ook vrijwel iedereen die in beeld komt is écht. Het zijn mensen die op dat moment in het museum waren, en de emoties die ze op dat moment laten zien. Ook de muzikanten staan echt in de passage te spelen.’

De film is gemaakt door regisseur Mattias Schut die samen met producer Collin Maas deze zomer de productiemaatschappij Holy Fools is gestart. Voor deze film liet hij een speciaal muziekstuk componeren door de violist Sietse van Gorkom en Sebastiaan Roestenburg van The Ambassadors. De compositie werd live opgenomen in de Passage van het Rijksmuseum met een speciaal gelegenheidsformatie Sietse van Gorkum (viool), Hieke Dam (viool), Esther Apituley (viool), Jannelieke Schmidt (sopraan), Genevieve Verhage (cello) en Lavinia Meijer (harp). Matthias Schut bevestigt het belang van muziek in de film. “Het Rijksmuseum is een magische plek en door de muziek voel je dit nog meer. En de akoestiek in de Passage van het Rijksmuseum is magistraal.”

Sponsoren 
Het ontwikkelen en uitzenden van de commercial is mogelijk gemaakt dankzij de steun van ING, hoofdsponsor van het Rijksmuseum en sponsor Eye Wish Opticiens. Johan van der Zanden, directeur Communicatie ING Nederland: ‘ING ondersteunt deze campagne van harte. Cultuur is een verbindend element in onze maatschappij en is sinds jaar en dag belangrijk voor de klanten en medewerkers van ING. Wij streven ernaar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek. Als trotse hoofdsponsor helpen we het Rijksmuseum dan ook graag om dit verder te verwezenlijken.’

Fotografie: John Lewis Marschall 



 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken