Sim only is een zomerproduct

Sim only is een zomerproduct
  • Online
  • 24 sep 2014 @ 11:55
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Net als in de mode-industrie hebben telecomaanbieders te maken met verschillende vraag tijdens de vier seizoenen. Zo blijkt uit de Zanox Telecom Barometer 2014 dat het steeds populairdere sim only abonnement een zomerproduct bij uitstek is, terwijl telefooncontracten met toestellen vooral in het najaar worden afgenomen als er een nieuwe iPhone wordt gelanceerd. Opvallend is dat die contracten ook een zomerdip kennen.

De verhoogde verkoop van telefooncontracten met toestellen in het najaar wordt zeker niet alleen gedomineerd door iPhone-combinaties. Samsung is in Nederland marktleider met een aandeel van 47 procent tegen een marktaandeel van 23 procent van Apple. Paul Vogelzang, Team Leader Telecom Industry bij advertentienetwerk Zanox, claimt dit te kunnen verklaren: ‘Samsung en andere smartphonefabrikanten liften mee op de hype van de iPhone-lanceringen. Niet alle consumenten willen een iPhone of kunnen zo'n duur toestel betalen. Daarnaast zien we bij de smartphonelanceringen dat niet alleen de verkoop van nieuwe modellen omhoogschiet, maar ook dat juist oudere toestellen populair zijn. Stuntprijzen van de oudere toestellen en gunstige tarieven zijn hier de oorzaak van.’

Populariteit sim only neemt toe
Naast een zomerproduct blijkt sim only ook een online product te zijn aangezien 60 procent van de sim only abonnementen online wordt aangeschaft. De Zanox Telecom Barometer bevestigt bovendien de groeiende populariteit van sim only. Maar liefst 47 procent van de mensen met een mobiele telefoon neemt genoegen met een simkaart, exclusief toestel. Vorig jaar was dit nog 41 procent. Deze groei gaat ten koste van een abonnement met telefoon. In 2013 ging nog bijna 60 procent van de telefoonbezitters voor een abonnement inclusief een toestel. In 2014 is dit aantal gezakt naar 53 procent.

Spitsuur sim only abonnement tussen 20:00 en 22:00 uur
Online aanbieders kunnen de meeste bezoekers na etenstijd verwachten. Tussen 20:00 en 22:00 uur is het spitsuur en worden de meeste telecomproducten aangeschaft. In het weekend hoeven de telecompartijen niet bang te zijn voor een stormloop. Maandag tot en met donderdag blijken de populairste dagen om een nieuw sim only, breedband of toestelabonnement af te sluiten.

iPad-gebruikers zijn meest fanatieke online shoppers
Uit de cijfers van Zanox komt verder naar voren dat steeds meer telecomproducten via tablets en smartphones worden besteld. Dit vergroot de noodzaak voorresponsive websites om de concurrent bij of voor te blijven. In de eerste helft van 2014 werd 12 procent van alle telecomproducten via een tablet besteld en 5 procent via een smartphone. De iPad-gebruikers, die goed zijn voor ruim driekwart (76,8 procent) van de telecomaankopen via tablets, blijken de meest fanatieke online shoppers. Vogelzang zegt hierover: ‘Wij denken dat de iPad-gebruiker - in vergelijking met bijvoorbeeld een Android-gebruiker - een andere type consument is. Hij is koopkrachtiger en een meer ervaren online shopper.’

Dataexplosie
In Nederland is 72 procent van de mobiele telefoons een smartphone. Zo is het mobiele datagebruik in Nederland in twee jaar tijd (2011-2013) toegenomen met maar liefst 57 procent. Opmerkelijk is dat het sms-verkeer in het eerste kwartaal van 2014 een daling kende van 51 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012.

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken