Printscreen Snapchat kan privacy aantasten

Printscreen Snapchat kan privacy aantasten
  • Online
  • 3 okt 2014 @ 09:47
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrivacySocial mediaBig dataOnderzoek

Het sociale netwerk Snapchat is enorm in opkomst. Met name onder jongeren. Met Snapchat stuur je een video, foto of tekstbericht naar een aantal zelfgekozen ontvangers en het bericht wordt na openen binnen maximaal 10 seconden verwijderd. Dat lijkt onschuldig, maar er worden prinstscreens gemaakt van deze ‘snaps’, die vervolgens hun vrije loop gaan op openbare sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Coosto, een bedrijf dat alle sociale media doorzoekt.

Het klinkt privacy bestendig: je maakt een foto of video van jezelf, stuurt het naar een select clubje ontvangers en als de ontvanger jouw ‘snap’ opent, wordt het binnen enkele seconden verwijderd. Hoe onschuldig het ook lijkt, er worden verschillende printscreens gemaakt van de foto’s. Hoewel de afzender hier netjes een melding van krijgt, is het dan al te laat en kan de screenshot zijn eigen leven gaan leiden, zo meldt het persbericht.

Zoekmachine
In Coosto, een softwareoplossing die alle social media berichten opslaat, is te zien dat veel van deze printscreens vervolgens worden gedeeld op openbare sociale media zoals Twitter, Facebook en Instagram. Hoewel het lastig is om exacte aantallen te geven, levert een beeld in de openbare social media zoekmachine veel resultaten op.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken