Lectorale rede HvA over crossmediale klantbeleving

Lectorale rede HvA over crossmediale klantbeleving
  • Online
  • 3 nov 2014 @ 12:21
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • KlantenserviceMultichannelCommunicatie

Organisaties zetten de laatste tien jaar steeds vaker beleving in bij nieuwe diensten om klanten te verleiden. Harry van Vliet, lector Crossmedia aan de Hogeschool van Amsterdam, legt in zijn Lectorale Rede op 4 november uit hoe mediabedrijven, winkels, musea en festivals deze klantbeleving kunnen vormgeven met allerlei mediakanalen.

Konden organisaties tien jaar geleden nog dezelfde diensten naast elkaar aanbieden, door het grote overaanbod is het nu belangrijker dan ooit om onderscheidend te zijn. Bedrijven, winkels, musea en festivals kiezen daarom steeds vaak voor een uitstraling die de klant moet aanspreken. Winkels als de App Store, Lowlands en het Scheepvaartmuseum geven de bezoeker een bepaalde beleving mee. Beleving wordt steeds belangrijker om klanten te boeien en te binden en om je als winkel, festival of museum te onderscheiden. Zo meldt het persbericht.

Inzet van crossmedia
Hoe benutten organisaties als mediabedrijven, musea, winkels en festivals de nieuwe mogelijkheden van allerlei media(kanalen) voor een betere dienstverlening en een versterking van de klantbeleving? Dat onderzoekt lector Harry van Vliet. Daarbij brengt Van Vliet ook de beleving van het publiek in kaart. Een interessant en relevant onderzoek, legt Van Vliet uit, maar ook complex: ‘Het is als een nummer 1-hit: deze wordt door iedereen herkend, maar van te voren is het lastig te voorspellen wat een hit wordt.’

Service scapes
Harry van Vliet presenteert in zijn rede het onderzoek naar service scapes en business modellen, waarmee professionals in het werkveld meer doordachte en onderbouwde keuzes kunnen maken in hun dienstverlening naar klanten toe. Eerder al ontwikkelde zijn lectoraat het Mediastrategiespel. Op het vorige maand gehouden Museumcongres is een spel gepresenteerd om museumprofessionals te ondersteunen bij de inrichting van een tentoonstelling die een bepaalde beleving moet bewerkstelligen bij bezoekers.

Lectorale Rede
Op dinsdag 4 november 2014 om 16.00 uur spreekt dr. Harry van Vliet, lector Crossmedia, zijn Lectorale Rede uit in de Kohnstammzaal van het Kohnstammhuis aan de Wibautstraat 2-4 te Amsterdam. Meer informatie komt op Twitter en Facebook.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken