Mobiel betalen bij de automaat via beacons

Mobiel  betalen bij de automaat via beacons
  • Online
  • 17 nov 2014 @ 17:29
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieOnline betalenVerdienmodellen

Het m-commerce platform MyOrder en telemetrie provider Vendon zijn gestart met een pilot voor het mobiel bestellen en betalen van frisdranken, warme dranken en snacks bij vending-automaten. De vending-oplossing maakt gebruik van de beacon-technologie en maakt het nu ook mogelijk om klanten via hun smartphone extra diensten aan te bieden.

De werking is eenvoudig. De automaat wordt voorzien van een beacon. Deze beacon maakt via bluetooth contact met de smartphone van de consument zodra deze bij de automaat wordt gehouden. Op deze manier komt een verbinding tot stand met de MyOrder-App in de smartphone. Via de MyOrder-App wordt na akkoord een beperkt bedrag vrijgegeven voor een aankoop via de automaat. Gebruikers kiezen op de automaat hun gewenste aankoop zoals zij gewend zijn, vervolgens geeft de automaat de gekozen snack of drank vrij. Het eerder vrijgegeven bedrag wordt direct verrekend met het bedrag van de aankoop. Gebruikers hebben de portemonnee met losgeld of de bankpas dus niet meer nodig

Automaat wordt marketingtool
‘Met de beacon-technologie kunnen exploitanten van vending-automaten persoonlijke service en communicatie bieden aan hun klanten. En dat is uniek in deze branche’, aldus Thomas Brinkman, oprichter en commercieel directeur bij MyOrder. ‘De MyOrder vending-oplossing helpt zo de exploitanten meer inzicht te verkrijgen in het aankoopproces. De technologie kan gebruikers in de buurt herkennen, via push-berichten met aanbiedingen naar de automaat trekken en ook na het betalen een hogere loyaliteit realiseren. De MyOrder vending-oplossing is een aantrekkelijk alternatief voor het pinnen en de chipknip die in 2015 verdwijnt.’
De leerlingen van Lyceum Oudehoven in Gorinchem testen de technologie als eerste. MyOrder en Vendon waren op zoek naar een locatie waar op een centrale plek meerdere automaten naast elkaar staan die intensief worden gebruikt. Thomas Brinkman: “Met twaalfhonderd leerlingen en zes verschillende automaten in de aula van de school was Lyceum Oudehoven voor ons een logische keuze.” Deze pilot is in samenwerking met de school opgezet. Zo zijn twee leerlingen nauw betrokken bij de implementatie en activatie.

Pilot
‘Wij zijn voor onze leerlingen altijd op zoek naar projecten die dicht op de uitdagingen in de markt liggen. Toen MyOrder ons benaderde, zagen wij dit als een uitgelezen kans”, aldus Ton den Breejen, directeur van Lyceum Oudehoven. Thomas Brinkman vervolgt: “Voor ons is de pilot belangrijk. Wij hechten er dan ook veel waarde aan om leerlingen hier nauw bij te betrekken. Samen zorgen we ervoor dat het een succes wordt. Het is fantastisch om te zien hoe snel leerlingen innovaties en mobiel betalen adopteren.’


 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken