[infographic] Tonen van producten die niet op voorraad zijn grootste frustratie online winkelen

[infographic] Tonen van producten die niet op voorraad zijn grootste frustratie online winkelen
  • Online
  • 11 nov 2014 @ 08:03
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerce

De drie grootste frustraties van online winkelen zijn: tonen van producten die niet op voorraad zijn (60%), ontbreken van genoeg beschikbare informatie (52%) en wanneer de impressie in de winkel verschilt met de online impressie (47%). Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van SDL, specialist op het gebied van Global Customer Experience Management, onder 3000 consumenten.

Het onderzoek wijst tevens uit dat 90 procent van de respondenten de komende feestdagen een consistente ervaring verwacht via alle kanalen en op alle apparaten die worden gebruikt voor de interactie met een merk. Dit is een stijging van 17 procent ten opzichte van vorig jaar.

De helft van de sint- en kerstshoppers gebruikt een mobiel apparaat om informatie te zoeken over mogelijke cadeaus, zes op de tien kijkt eerst in de fysieke winkel rond om vervolgens online te bestellen. Het is daarom belangrijk dat merken via alle kanalen en op alle apparaten een consistente klantervaring bieden; iets wat nog niet altijd gebeurt.

Opvallend is dat 40 procent van de respondenten aangeeft dat de beschikbare informatie online en in de winkel verschilt. Het belang van consistentie wordt onderstreept door de twee belangrijkste redenen waarom klanten trouw blijven aan hun favoriete merken: een consistente, voorspelbare service en een consistente ervaring op alle apparaten die worden gebruikt voor de interactie met het merk.

Andere resultaten uit het onderzoek:

  • 66 procent van de consumenten wil meer betalen voor een positieve klantervaring. Dit percentage verschilt echter per generatie.
  • 17 procent van de consumenten van 18-29 jaar is in sterke mate bereid meer te betalen voor een product als het merk een positieve klantervaring biedt. Van de consumenten van 30-39 jaar staat 19 procent hier positief tegenover. Dit percentage ligt echter lager bij oudere generaties. Slechts 8 procent van de consumenten van 40-54 jaar en 6 procent van de 55-plussers wil meer betalen.
  • De top-3-manieren van zoeken naar productinformatie is: in de winkel (63%), online (46%) en via de winkelwebsite (32%). 20 procent van de consumenten zegt daarnaast ook catalogussen te gebruiken.
  • 70 procent van de 55-plussers kijkt vooral in de winkel rond, tegenover 57 procent van de consumenten van 18-29 jaar.
  • Voor de feestdagen gebruiken shoppers vooral hun computer om informatie te zoeken (83%) en aankopen te doen (79%).
  • Een kleiner, maar niet minder belangrijk deel van de klanten, gebruikt een tablet (31%) of smartphone (24%) om informatie te zoeken, maar het percentage dat aankopen doet via een tablet of smartphone is aanzienlijk lager (respectievelijk 20% en 12%).
  • Vooral consumenten ouder dan 40 jaar gebruiken computers om informatie te zoeken, terwijl tablets het populairst zijn in de categorie 30-39 jaar en smartphones in de categorie 18-29 jaar.

‘De moderne consument komt op meerdere manieren in contact met organisaties’, vertelt Mark Lancaster, ceo en oprichter van SDL. ‘Tijdens de komende feestdagen is het belangrijker dan ooit dat merken klanten helpen op hun eigen manier naar informatie te zoeken en producten te kopen, of dit nu in de winkel, online of op een mobiel apparaat is. Klanten verwachten niet alleen een consistente en superieure ervaring via alle interactiekanalen, maar ze eisen het ook. En merken die het beste aan deze eis kunnen voldoen, bouwen een klantrelatie op die nog lang na de feestdagen zal standhouden.’

Klik hier voor meer informatie over het onderzoek naar kerstshoppers.


 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken