[Marketing Science] De kracht van de crowd
- Online
- 30 dec 2014 @ 09:47
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Designonderzoek
- 30 dec 2014 @ 09:47
- Redactie Online
Twee weten meer dan één. Dit aloude principe weerspiegelt misschien wel het beste de kracht van ‘de crowd’. Steeds meer bedrijven gebruiken deze crowd bij het oplossen van uitdagingen en het stimuleren van innovatie. De crowd biedt immers toegang tot een groot aantal individuen met specifieke kennis, vaardigheden en ervaringen, die buiten vaste denkkaders en interne restricties van een bedrijf denken. Door technologische ontwikkelingen is deze crowd bovendien een vaste factor geworden, die naar believen kan worden ingezet.
Crowd betrekken
Toch zijn veel managers voorzichtig om de crowd in te zetten. Vaak hebben zij kosten en risico’s (zoals intellectueel eigendom) wel scherp voor ogen, maar zijn voordelen moeilijk te definiëren. Wanneer is het betrekken het meest waardevol? En hoe doe je dat?
Boudreau en Lakhani* identificeerden op basis van een analyse van praktijkcases vier manieren om de crowd in te zetten.
1. Crowd contests: het uitschrijven van een wedstrijd met een beloning voor het beste idee.
2. Collaborative communities: de inzet van een community waar individuen op elkaar kunnen reageren.
3. Complementors: het creëren van een markt om producten en diensten te ontwikkelen die aansluiten bij jouw kernproduct. Zo wordt het product een open platform voor innovatie en wordt het initiële product aantrekkelijker voor de klant.
4. Labor markets: inzet van een derde partij voor het matchen van specifieke ‘skills’ uit de crowd aan taken die binnen een bedrijf worden uitgevoerd.
Geschikt of ongeschikt
Welke manier het beste kan worden ingezet is afhankelijk van het type probleem. Crowd contests zijn geschikt om oplossingen te genereren voor relatief complexe, nieuwe problemen binnen een bedrijf, die gebaat zijn bij een groot aantal diverse, onafhankelijke experimenten. Wedstrijden zijn relevant bij complexe technische, analytische of wetenschappelijke uitdagingen en designuitdagingen.
Communities zijn geschikt voor relatief simpele vraagstukken. Denk aan customersupport communities, wiki’s, FAQ’s. De toegevoegde waarde bestaat uit de totale optelsom van diverse bijdragen.
Complementors zijn geschikt voor het stimuleren van innovatieve oplossingen voor ‘problemen’ die klanten ervaren met huidige producten of diensten. Toepassing is relevant bij operationele, product- en marketingdata-initiatieven, ontwikkeling van apps en content mash ups (webpagina’s of applicaties die content van verschillende bronnen integreren). Randvoorwaarde en risico is dat toegang moet worden verschaft tot functies en informatie over het kernproduct.
Labor markets zijn geschikt voor activiteiten die gekaderd kunnen worden en specifieke vaardigheden vragen of herhaaldelijk worden uitgevoerd. Hierdoor ontstaat flexibiliteit bij de inzet van specifieke kennis.
De crowd kan de interne organisatie zeker versterken en overtreffen, maar moet wel op de juiste manier en voor het juiste type probleem worden ingezet.
tekst Françoise Romijn, consultant bij VODW
*Kevin J. Boudreau, Karim R. Lakhani (2013), Using the crowd as an innovation partner, Harvard Business Review, arpil 2013.
Dit artikel stond in MarketingTribune 16, 23 september 2014.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
- labor markets
- Boudreau
- complementors
- crowd
- crowd contests
- Lakhani
- Marketing Science
- Françoise Romijn
- VODW
- collaborative communities
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing