Nationale Search Engine Monitor-onderzoek: Startpagina populair onder oudere doelgroep

Nationale Search Engine Monitor-onderzoek: Startpagina populair onder oudere doelgroep
  • Online
  • 22 dec 2014 @ 16:15
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Zoekmachine

De vernieuwde editie van de Nationale Search Engine Monitor is uit: het onderzoek wat sinds 2002 het zoekgedrag van Nederlandse internetgebruikers in kaart brengt. Nieuw dit jaar zijn de specifieke insights per device; hoe zoekt Nederland op desktop/laptop, tablet en smartphone? De eerste resultaten laten een verrassende prominente positie voor Startpagina als ‘zoekmachine’ zien, terwijl het gebruik van Google.nl is afgenomen.

Meest gebruikte zoekmachine per device
Waar in voorgaande editie 93% van de respondenten Google noemde als meest gebruikte zoekmachine, loopt dit nu uiteen van 82% op desktop tot 85% op smartphone en 86% op tablet.
Ondanks deze daling is en blijft Google de absolute winnaar in zoekmachineland, met Startpagina als runner-up. Daarnaast valt het verhoogde percentage van respondenten die geen zoekmachine gebruiken op tablet en smartphone op.

Startpagina populair 50+ doelgroep
12% van de respondenten van 50 jaar en ouder geeft aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.

Startpagina.nl impressies in de lift
Het gebruik van Startpagina laat in de afgelopen 11 maanden een stijging zien. Opvallend is dat niet het unieke bereik is gestegen (slechts +0,85%), maar dat juist het aantal impressies is gestegen met 6% (bron: GFK, Dutch Digital Media Measurement via Sanoma). De on- en offline campagne die Startpagina vorig jaar is gestart, lijkt hiermee zijn vruchten af te werpen.

Over het Nationale Search Engine Monitor onderzoek
Sinds 2002 onderzoeken Digital performance marketing bureau iProspect en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Nieuwe toevoeging dit jaar is de splitsing in het gebruik van de verschillende devices (desktop/laptop, tablet, smartphone). Van alle respondenten geeft 96% aan internet te gebruiken via een desktop/laptop, 61% via een smartphone en 50% via een tablet. De Nationale Search Engine Monitor werd uitgevoerd onder 1.584 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Resultaten Nationale Search Engine Monitor 2014
Benieuwd naar meer insights over het zoekgedrag van de Nederlandse internetgebruiker anno 2014? Bekijk hieronder de video waarin de highlights van het Nationale Search Engine Monitor onderzoek zijn weergegeven.
 



Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken