Marketingintelligentie en het IoT

Marketingintelligentie en het IoT
  • Online
  • 16 mrt 2015 @ 15:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Digitaal

Digitale ervaringen, op basis van een vollediger klantbeeld, veranderen langzaam maar zeker de manier waarop wij betalen, winkelen, hotelkamerdeuren openen, communiceren met auto’s en drinken uit een frisdrankautomaat bestellen. Adobe introduceert features die het merken en bedrijven mogelijk maakt gepersonaliseerde ervaringen naar fysieke ruimtes te brengen, zoals winkels, hotelkamers, automaten en Internet of Things -devices. Met de zogenoemde IoT SDK kunnen merken de customer engagement meten en analyseren voor ieder device.

Marketinginformatie die voorheen geïsoleerd was, kan worden gebruikt in combinatie met gegevens die door andere afdelingen worden verzameld, zoals de verkoopafdeling of de klantenservice. Hiermee ontstaat een vollediger beeld van de consument.

‘Marketing reikt verder dan de huidige grenzen van digitale kanalen, bijvoorbeeld door nieuwe ervaringen te bieden in de offline wereld,’ stelt Brad Rencher, senior vice president digital marketing bij Adobe. ‘Adobe Marketing Cloud helpt merken om online marketingdata te gebruiken om persoonlijke belevingen te creëren voor de retail-, entertainment-, reis- en recreatiesector.’

Door bijvoorbeeld iBeacon-data te visualiseren kunnen merken looppatronen en customer engagement in kaart brengen in winkels, sportstadions, hotels, musea, op vliegvelden en andere locaties. Volgens Adobe blijf digital marketing zich in een razend tempo ontwikkelen, net als de verwachtingen en behoeften van toonaangevende merken om effectief hun klanten te bereiken.

Rencher: ‘Tegenwoordig is het niet meer voldoende om online belevingen te bieden. Merken moeten hun marketing uitbreiden naar de fysieke ruimtes om rechtstreeks in contact te komen met klanten via een groot aantal touchpoints.’
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken