'Europa loopt voor in smartphone en tablet traffic'

'Europa loopt voor in smartphone en tablet traffic'
  • Online
  • 29 apr 2015 @ 11:01
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Mobile

Op de eerste dag van de Adobe Digital Summit in Londen heeft Adobe de Adobe Digital Index ‘EMEA Best of The Best Benchmark’gepresenteerd om marketeers inzicht te geven in hun resultaten en hoe zij presteren in vergelijking met bedrijven die in de top 20% zitten. Het onderzoek, dat een vergelijking maakt tussen bedrijven in vijf Europese markten (UK, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië en Benelux), kijkt naar criteria zoals smartphone en tablet browsen, bezoekerspercentages, consumptietijden en conversies om de prestaties onderling te vergelijken. Dit is het tweede jaar dat het onderzoek Europa bekijkt en hierdoor wordt het mogelijk om de performance in Europa en de VS met elkaar te vergelijken.

Smartphone browsen groeit sneller in Europa

Vergeleken met de VS blijkt de groei van smartphone browsen in Europa veel sterker. Het Verenigd Koninkrijk was de duidelijke winnaar met bijna een derde (31%) van de websitebezoeken via smartphones, een sterke year-on-year (YoY) groei van +8,4%. Scandinavië presteerde ook goed, voor de gemiddelde webpagina komt een kwart (25%) van de bezoeken via smartphones, een YoY groei van +8,7%. Het enige land in Europa dat een vergelijkbare score behaalde als de VS (+5,9%) was Frankrijk met een groeipercentage van +5,6%.

De top 20 performers lopen steeds verder uit. In het Verenigd Koninkrijk zijn maar liefst 52% van de websitebezoeken van de best presterende bedrijven afkomstig van smartphones, een significant hogere YoY groei van +20,9%. De beste performers in Duitsland en Scandinavië hadden vergelijkbare cijfers met een YoY groei van respectievelijk +16,4% en +16,0%.

‘Het onderzoek laat zien dat er in iedere industrie een toename in smartphone traffic is, maar dat er een duidelijke kloof bestaat met bedrijven die geïnvesteerd hebben in design en functionaliteit voor een betere mobiele browse ervaring. Deze kloof wordt ieder jaar alleen maar groter’, stelt Tamara Gaffney, Principal Analyst, Adobe Digital Index. ‘Marketeers moeten naar andere regio’s en industrieën kijken om te ontdekken wat werkt en wat niet. Het is duidelijk dat de VS nog veel kan leren van Europa waar het gaat om het benutten van browsen via smartphone.’

Terwijl traffic vanaf tablet over de gehele linie terugloopt, zal het tablet browsen niet snel volledig verdwijnen. Met name in de retailsector is tablet traffic nog steeds erg hoog. In Europa is gemiddeld 13,6% van de websitebezoeken in retail afkomstig van tablet. Op de voet gevolgd door de reis- en vrijetijdssector, waar gemiddeld 13,2% van de bezoekers afkomstig is van tablet.

Financiële dienstverleners lopen achter met het ondersteunen van mobiel browsen

In Europa loopt de sector financiële dienstverlening, ondanks de groeiende trend van mobiel bankieren, achter op de sectoren retail, reis- en vrijetijd, media en entertainment en telecommunicatie waar het gaat om het browsen via smartphones. De gemiddelde financiële dienstverlener krijgt 19,8% van de bezoeken via smartphones en zelfs de best presterende ondernemingen in deze sector lopen achter met 26% traffic via smartphones. Ter vergelijking, bij een gemiddelde onderneming in de best presterende sector, media en entertainment, is 29,1% van de traffic afkomstig van smartphones en bij de best presterende ondernemingen in deze sector ligt dit percentage zelfs op 46,1%. Dit suggereert dat de sector financiële dienstverlening meer gericht is op haar mobiele app-strategie en de uitdaging van het beveiligen van financiële klantinformatie, dan het ondersteunen van mobiel browsen.

Aanvullende resultaten

Stickiness (het percentage van de traffic dat blijft en de site actief gebruikt)

  • Bij alle onderzochten Europese landen bezoekt de helft van de website bezoekers meer dan één pagina
  • In het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Benelux zijn de stickiness percentages het meeste verbeterd in vergelijking met 2013, in Frankrijk en Scandinavië zijn de percentages gedaald
  • De stickiness percentages van de best presterende ondernemingen lagen 50% hoger
  • Het Verenigd Koninkrijk verbeterde de gemiddelde stickiness percentages ten opzichte van 2013, naar 48% gemiddeld en 72% voor de best presterende websites
  • De telecomsector is het beste in het creëren van engagement. Websitebezoekers blijven gemiddeld 7.23 minuten op de website en dit is langer dan het geval is in de overige sectoren

Bezoekpercentage

  • De prestaties in het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië liggen hoger dan het gemiddelde en de best presterende bedrijven in andere regio’s
  • Het Verenigd Koninkrijk heeft het hoogste bezoekerspercentage met een gemiddelde van 2.19 bezoeken en top performers met 2.73 bezoeken
  • De Verenigde Staten lopen achter bij alle landen, behalve Frankrijk, met een gemiddeld bezoekpercentage van 1.62 en top performers met een bezoekpercentage van 1.99
  • In Europa zijn de grootste verbeteringen sinds 2013 te zien in de sectoren telecom en financiële dienstverlening
  • De telecomsector is de leidende industrie in 2014. Consumenten bezoeken gemiddeld 2.52 keer per maand de website

Consumptie

  • De meeste landen vertonen dezelfde trends in consumptie als een jaar eerder, gemeten op basis van de tijd die werd besteed op een website
  • De Benelux-landen laten de beste consumptiecijfers zien met een gemiddelde van 6.53 minuten op een website
  • Het Verenigd Koninkrijk heeft de laagste consumptiecijfers met een gemiddelde van 6.07 minuten en 7.98 minuten gemiddeld voor de best presterende bedrijven
  • Duitsland heeft de grootste verschillen tussen de leidende bedrijven (9 minuten) en de gemiddelde performers (6 minuten)


Conversie

  • De conversie is in alle landen teruggelopen ten opzichte van 2013
  • Frankrijk, Duitsland en Scandinavië zagen de kloof tussen de beste en de overige bedrijven toenemen
  • Voor de conversiepercentages per industrie zijn alleen de technologie en telecomsector enigszins vooruitgegaan in vergelijking met 2013 (+0.13% en +0.15)
  • De grootste dalingen in conversiepercentages waren zichtbaar in de media en entertainment sector met een daling van 6.9% naar 1.4% en in de reis- en vrijetijdssector van 2.2% naar 1.6%

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken