‘Online aankopen op de smartphone worden steeds vaker met iDeal afgerekend’

‘Online aankopen op de smartphone worden steeds vaker met iDeal afgerekend’
  • Online
  • 2 apr 2015 @ 09:56
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-commerceOnline betalen

In 2014 zijn in totaal 127,4 miljoen online aankopen gedaan. Gedurende het jaar waren er geen grote verschuivingen in de manier waarop deze online aankopen werden betaald, behalve bij aankopen via de smartphone. iDeal blijft het meest gebruikte betaalmiddel. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org.

Van de 127,4 miljoen online aankopen die in 2014 zijn gedaan, zijn er ruim 69 miljoen betaald met iDeal (54%). Na iDeal wordt de creditcard (11%) het meest gebruikt om online te winkelen. Bijna 14 miljoen aankopen worden afgerekend met dit betaalmiddel. De meeste aankopen betaalt de consument voorafgaand aan de levering van de bestelde producten of diensten (87%). Een klein deel van de aankopen wordt bij of na de levering van de producten of diensten betaald, voornamelijk met acceptgiro (6%) of door middel van een pintransactie bij levering/afhalen (4%). Segmenten waar relatief veel achteraf wordt betaald zijn: kleding (vooral acceptgiro met 21%) en (near)food (vooral pin bij levering/afhaal met 19%).

Creditcard voorbij gestreefd
Voor het doen van hun online aankopen gebruiken Nederlanders veelal nog de traditionele devices: ruim drie op de vier aankopen via internet worden gedaan via een desktop of laptop. Toch wordt al 18% van de aankopen gedaan via een mobiel device, wat neerkomt op ruim 23 miljoen online aankopen. Het percentage mobiele aankopen dat consumenten met iDeal betaalt ligt in het tweede half jaar hoger dan in de eerste helft van 2014, vooral bij aankopen op de smartphone. In het eerste half jaar werd een kwart van alle online aankopen via de smartphone met iDeal afgerekend, in de tweede helft van 2014 is dit 31%. Hierdoor is iDeal in de tweede helft van 2014 ook het meest gebruikte betaalmiddel bij aankopen via de smartphone. Dit in tegenstelling tot de eerste helft van 2014, toen de meeste aankopen (27%) op een smartphone nog met creditcard werden afgerekend. De Nederlandse consument winkelt het liefst binnenshuis met een smartphone of tablet. Van alle online aankopen via de tablet vindt 96% thuis plaats, via de smartphone is dit 76%.

Piet Mallekoote, algemeen directeur van iDeal, vindt ‘het goed te zien dat online aankopen op de smartphone steeds vaker met iDeal worden afgerekend’. Hij verwacht dat dit in 2015 verder toe zal nemen.

Gemiddeld aankoopbedrag via smartphone en tablet relatief laag
In vergelijking tot aankopen die worden gedaan met desktop of laptop, waar een aankoop gemiddeld € 121,- bedraagt, ligt het gemiddelde aankoopbedrag voor aankopen via smartphone en tablet nog relatief laag. Wel liggen de gemiddelde online winkelmandjes voor aankopen via deze devices in het tweede half jaar hoger dan in het eerste half jaar. Was het gemiddelde aankoopbedrag via smartphone in het eerste halfjaar nog € 43,-, in de tweede helft van 2014 is dit € 50,-. Bij de tablet was dit in de eerste helft van 2014 € 77,- en in het tweede half jaar € 85,-.

Dit lagere aankoopbedrag via de mobiele devices is deels te verklaren vanuit de segmenten waarin de aankopen plaatsvinden. 38% van alle aankopen via mobiele devices zijn aankopen in de categorie media & entertainment. Hieronder vallen bijvoorbeeld aankopen van cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en apps. Deze categorie kent in 2014 een gemiddeld bedrag per online aankoop van € 19,-, het laagste van alle segmenten. In segmenten waarin het gemiddeld bedrag van het online winkelmandje hoog ligt, zoals pakketreizen en verzekeringen, vinden aankopen minder vaak plaats via tablet en/of smartphone.

Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org: ‘De opmars van betalingen via de smartphone past goed in het volwassen worden van het online betaallandschap. In dit landschap wordt het steeds minder relevant hoe en waar consumenten willen betalen en mobiele betaaloplossingen dragen duidelijk bij aan de realisatie van omnichannel. Belangrijk daarbij is dat websites (nog meer) geschikt zijn voor mobiel gebruik.’
 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken