Online casting moet dure bemiddelaar overbodig maken

Online casting moet dure bemiddelaar overbodig maken
  • Online
  • 1 jun 2015 @ 07:16
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • InteractieVerdienmodellen

Het nieuwe Nederlandse online platform iCasting.com wil een drastische verandering teweeg brengen in de wijze waarop opdrachtgevers en talent elkaar weten te vinden binnen de castingindustrie. Door een online alternatief te bieden voor dure bemiddelaars met trage boekingsprocessen, worden opdrachtgevers en acteurs, modellen, figuranten en ander talent eenvoudig met elkaar gematcht via het online platform. Het aanbod van iCasting strekt zich uit van acteurs, modellen, figuranten, hostessen en dansers tot aan sinterklazen en vuurspuwers. Reageren op individuele opdrachten vindt plaats tegen een kleine vergoeding. Bij de aanschaf van een abonnement - vanaf 10 euro per maand – reageren talenten onbeperkt op nieuwe opdrachten. MarketingTribune sprak met mede-oprichter Erik Schuckink Kool.

Sinds wanneer bestaat iCasting precies?
iCasting is in beta open gegaan op 27 november 2013. Het idee is ontstaan naar aanleiding van een teleurstelling die Robin (Bravenboer, red.) te verwerken kreeg bij het opnemen van een documentaire voor Gamila Secret. Hij wilde toen goede acteurs inhuren. Dat ging traag en omslachtig via een castingburo en kost bovendien belachelijk veel geld. Uiteindelijk kreeg hij ook niet wat hij wilde omdat de kaartenbak van die tussenpersoon veel te klein was. En het duurde maar… Dat was het moment dat hij dacht: dit kan sneller en efficiënter via een web-based oplossing.

Hoe worden het talent en de opdrachtgever aan elkaar gekoppeld? Via een algoritme dat overeenkomsten herkent en met elkaar verbindt, of anders?
Het talent en de opdrachtgever worden direct aan elkaar gekoppeld via een ‘chat’. Maar voordat ze gekoppeld worden heeft ons zoekalgoritme in onze kaartenbak alle gewenste kenmerken -en wensen van de opdrachtgever gecontroleerd. De opdrachtgever krijgt overigens alleen beschikbare talenten aan zich gekoppeld. Voordat we ze aan elkaar koppelen hebben wij al contact gehad met het talent via een pushbericht en weten we of het talent de opdracht leuk vindt en dat hij of zij beschikbaar is op het gewenste tijdstip.

De opdrachtgever betaalt dus 10 euro per match?
Ja. Sterker, dit is op basis van no cure no pay.

De vaste contactpersoon is de iCoach. Is dat een fysiek persoon of kunstmatige intelligentie?
Dit is een fysiek persoon. Neem bijvoorbeeld Franca. Zij is zelf model en heeft veel ervaring in deze categorie. Elke iCoach heeft een (paar) categorie(n) waarin ze ook echt toegevoegde waarde kunnen bieden indien het talent advies nodig heeft.

Hoeveel dansers zijn op deze manier gevonden voor de theatershow van Fedde le Grand?
Een heleboel. Een groep is wel vermeldenswaardig want die zijn inmiddels behoorlijk doorgebroken: the ruggeds

 

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken