Zorgverzekeraars bereiken meeste mensen via Facebook
- Online
- 22 okt 2015 @ 14:30
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - DesignonderzoekSocial media
- 22 okt 2015 @ 14:30
- Redactie Online
Nederlandse zorgverzekeraars bereiken via social media de meeste mensen. De 56 zorgverzekeraars hebben samen bijna 600.000 volgers. Ruim de helft hiervan (57%) volgt zorgverzekeraars op Facebook, hiermee is het potentiële bereik voor de zorgverzekeraars op dat medium dan ook het grootst. Van alle social mediakanalen zijn zorgverzekeraars het meest aanwezig op Twitter. Instagram blijft opvallend ver achter. Dat blijkt uit onderzoek van Buzzcapture.
Van alle social mediakanalen hebben de meeste Nederlandse zorgverzekeraars een account op Twitter (86%). Ook op Facebook (75%) en LinkedIn (71%) is een ruime meerderheid vertegenwoordigd. Op YouTube en Google+ heeft ongeveer de helft een account en slechts 23% is aanwezig op het relatief nieuwe platform Instagram.
Bereik zorgverzekeraars op Facebook het grootst
Dit wordt mede veroorzaakt door het hoge aantal fans van UnitedConsumers (100.069), maar ook zonder deze uitschieter hebben de verzekeraars de meeste fans verzameld op dit kanaal. Zilveren Kruis Achmea en Ditzo hebben daarna de meeste 'fans'. Als we alle volgers van de social mediakanalen bij elkaar optellen komt 27% van Twitter en 13% van LinkedIn. De verzekeraars hebben opvallend genoeg op Google+ meer volgers dan op YouTube en Instagram (minder dan 0,25%).
Top-10 verzekeraars met het meeste bereik
Op Facebook heeft UnitedConsumers (100.069) met afstand de meeste fans en laat hiermee Zilveren Kruis Achmea en Ditzo achter zich. Sommige verzekeraars bieden meer aan dan alleen zorgverzekeringen en daardoor vertekenen top-10 lijstjes enigszins. Opvallend is dat, in tegenstelling tot veel andere branches, de top-3 per platform sterk verschilt. Zo heeft Interpolis met afstand de meeste Instagramvolgers en heeft Ditzo de meeste YouTube-abonnees, maar zijn ASR en DeltaLloyd de grootste op LinkedIn. Menzis heeft veel Twittervolgers, terwijl het niet bij de top-10 met de meeste Facebookfans staat.
Tweemaal zo druk in overstapperiode
In de anderhalve maand dat overstappen mogelijk is, is het aantal vragen dat gesteld wordt via social media aan de verzekeraaars tweemaal zo hoog als in de rest van het jaar. We zien dat per januari het volume flink afneemt en er vanaf half november een forse groei van het aantal berichten is.
Van de webcareteams was Ditzo het afgelopen jaar het meest actief op Twitter, het team verzond in totaal 8.819 reacties via Twitter, gemiddeld ruim 24 per dag. Ter vergelijking: dit is bijvoorbeeld ruim meer dan de meest actieve gemeente (Utrecht) op Twitter. Op Facebook verzond Zilveren Kruis de meeste berichten (7.645) van alle verzekeraars.
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing